Sökning: "barns könsidentitet"

Visar resultat 16 - 20 av 22 uppsatser innehållade orden barns könsidentitet.

  1. 16. Förskolans fysiska miljö och leksaksutbud : Vilken betydelse har det för pojkars och flickors skapande av könsidentitet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Anna Eriksson; Marie Gustafsson; [2011]
    Nyckelord :Förskola; fysisk miljö; leksaker; genus; lek;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att studera förskolors fysiska miljö ur ett genusperspektiv med fokus på rummens utformning och på leksakerna de innehåller. Vilken roll spelar den fysiska miljön i att forma barns konstruktion av genus? För att få svar på detta utfördes observationer på fem förskoleavdelningar samt fem intervjuer av förskolepersonal. LÄS MER

  2. 17. ”Kalle och Lisa leker med bilar och dockor ” : Pedagogers syn på barns leksaker, aktiviteter och textila aktiviteter utifrån ett genusperspektiv.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

    Författare :Josefine Alexandersson; Erika Johannesson; [2010]
    Nyckelord :textil; förskola; genus; jämställdhet; könsroller;

    Sammanfattning : BAKGRUND:Det är samhällets normer, värderingar och förväntningar som påverkar synen på könet. Som pedagog har m en stor inverkan på barns framtida syn och utveckling gällande könroller. LÄS MER

  3. 18. Hur skapas barns könsidentitet?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Anneli Hansson; Birgitta Larsson; [2009]
    Nyckelord :könsidentitet; norm; isärhållande; habitus; kapital; fält; klass; etnicitet;

    Sammanfattning : Vår undersökning handlar om hur barns könsidentitet skapas i klass- och etnicitetsperspektiven. Vårt syfte är att jämföra två förskolor i skilda stadsdelar för att se om det finns skillnader/likheter i hur barns könsidentitet skapas. Vår urvalsgrupp är femåringar på respektive förskola. LÄS MER

  4. 19. I lekens värld ­ en studie kring några pedagogers och föräldrars syn på lek och dess betydelse för lärande, språkutveckling och könsidentitet

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Zehra Uruc; Ibtisam Rafiq shafiq; [2008]
    Nyckelord :Förskola; lek; lärande; språkutveckling; leksaker; ;

    Sammanfattning : SyfteHuvudsyftet med denna unders�kning �r att ta reda p� vad lek har f�r betydelse f�r barns l�rande och sociala utveckling.Syftet �r ocks� att unders�ka om lek och leksaker har n�gon betydelse f�r barnets val av k�nsidentitet. Vi �r �ven nyfiknaom det �r n�gon skillnad i pedagogers och f�r�ldrars syn p� lek. LÄS MER

  5. 20. Barnboksförfattande ur ett genusperspektiv ­ En studie om skapandet av "Pim och den

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Jenny Westberg; Lovisa Nilsson; [2007]
    Nyckelord :genus; könsutveckling; identitetsutveckling; könsr;

    Sammanfattning : Sammanfattning: Vårt syfte med den här uppsatsen är att producera en berättelse för barn föratt kunna diskutera barns könsidentitet och genusrelaterade frågor. Under vårverksamhetsförlagda utbildning har vi sett att böcker på förskolor och skolor används på etticke reflekterande sätt. LÄS MER