Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. HBTQ+-personer i skolans litteratur

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Lina Müller; My Isvoosig; [2022]
    Nyckelord :barnlitteratur; grundskolan; HBTQ -personer; heteronormativitet; könsidentitet; könsnormer; normer; normkritik; queer; queernormer; queerperson; queerperspektiv; sexuell läggning; stereotyp; ungdomslitteratur;

    Sammanfattning : Denna uppsats beskriver HBTQ+-personers gestaltning i barnlitteratur. Studien utgörs av karaktärs- och bildanalyser på sex olika HBTQ+-karaktärer från fyra olika barnböcker. LÄS MER

  2. 2. Pojkar i klänning : En studie om genusordning och könsidentitet i barnlitteratur ur ett normkritiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Felicia Björklund; [2021]
    Nyckelord :children s literature; gender identity; gender order; norm criticism; barnlitteratur; genusordning; könsidentitet; könsöverskridande; normkritik;

    Sammanfattning : Den här studien undersöker hur pojkar i klänning gestaltas i barnlitteratur. Syftet är att ur ett normkritiskt perspektiv synliggöra hur genusnormer bryts och upprätthålls. Studiens datainsamling består av kvalitativ text- och bildanalys av tre stycken barnböcker som riktar sig till barn i åldern 3–6 år. LÄS MER

  3. 3. Får man vara vem man vill? : En litteraturstudie om pedagogers förhållningssätt till och metoder i barns könsidentitetsprocess

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Sarah Nyhlén; Sara Petersen; [2021]
    Nyckelord :Gender; gender identity; identity; preschool teachers; Förskollärare; genus; identitet; kön; könsidentitet;

    Sammanfattning : In an overview of research within preschool, there appears a certain ambiguity where the fields “preschool teachers’ attitudes and methods” and “children’s gender identity process” are perceived as separate. The aim of this study is to combine and discuss the relationship between these two separate fields in order to identify patterns that can be applied in preschool practice. LÄS MER

  4. 4. Vad berättas om arbete med jämställdhet inom det utbildningspedagogiska fältet för yngre barn? En systematisk forskningsöversikt

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Matilda Strand; [2020-07-03]
    Nyckelord :pedagogisk verksamhet för yngre barn; Förskola; jämställdhetsarbete; jämställdhet; genus; pedagogik; normkritisk pedagogik; kön; identitet;

    Sammanfattning : Inom pedagogisk utbildning för yngre barn både nationellt och internationellt bedrivs arbete rörande frågor om jämställhet, rättvisa, könsidentitet och genus. Sett till verksamheter runt om i världen är den svenska förskolan på många sätt unik och dess arbete med jämställdhet är en av anledningarna till det. LÄS MER

  5. 5. Man kan ju vara tjej och kille! : - En kvalitativ studie om barnlitteratur som verktyg för arbetet med barns könsnormer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Merve Kaya; [2020]
    Nyckelord :barnlitteratur; könsnormer; normer; genus; poststrukturalistisk teori; observation; intervju;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att undersöka hur barns könsnormer synliggörs i mötet med barnlitteratur som ifrågasätter könsstereotypa roller, samt hur förskollärare bemöter och reflekterar kring barnens frågor och funderingar om könsnormer. I studien har jag utgått ifrån att studera en förskollärare och hens sätt att arbete med könsnormer kopplat till barnlitteratur. LÄS MER