Sökning: "barns könsidentitet"

Visar resultat 6 - 10 av 22 uppsatser innehållade orden barns könsidentitet.

  1. 6. "Vad ska vi leka?" : En observationsstudie om barns könsskapande i utomhusleken och hur pedagogerna förhåller sig till detta.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Selin Bakir; Julia Wigren; [2020]
    Nyckelord :Kön; förskola; utelek; pedagoger; genus; observation;

    Sammanfattning : Denna studies syfte var att synliggöra hur barn konstruerar kön och makt i sin lek utomhus samt hur pedagogerna förhåller sig till barns könande i lek. För att synliggöra detta har vi gjort en observationsstudie där vi observerat barngruppen och pedagogerna på en och samma förskola under deras utomhuslek inom loppet av fyra dagar. LÄS MER

  2. 7. Är alla med? : En kritisk diskursanalys av förskolans läroplan samt förskolorsdokumentation mot diskriminering och kränkande behandling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Kim Sundesten Beckman; [2020]
    Nyckelord :diskriminering; diskursanalys; förskola; kränkande behandling; kön; könsidentitet; könsuttryck; queerteori; styrdokument;

    Sammanfattning : Förskolan skall vara en trygg verksamhet där barns utveckling skall främjas. Arbetet styrs bland annatgenom förskolans läroplan Lpfö-18 (Skolverket, 2018) som tydliggör att förskolans utbildning skaförmedla och förankra respekt för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande demokratiska värderingarna. LÄS MER

  3. 8. Heteronormen i förskolan : En kvalitativ innehållsanalys av förskolors planer motdiskriminering och kränkande behandling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Emma Holmvall; Malin Nordin; [2019]
    Nyckelord :Diskriminering; Förskola; HBTQ; Heteronormen; Kränkande behandling; Queerteori;

    Sammanfattning : Med utgångspunkt i queerteori och dess problematisering av heteronormativitet så har vi med enkvalitativ innehållsanalys analyserat hur svenska förskolor beskriver sitt främjande och förebyggandearbete i planen mot diskriminering och kränkande behandling. Detta gjordes med en avgränsningutifrån diskrimineringsgrunderna sexuell läggning och könsidentitet/könsuttryck. LÄS MER

  4. 9. Bemötande av barn i förskolan som har könsöverskridande identitet : En analys av två fokusgruppssamtal med pedagoger i förskolan

    M1-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Kerstin Gunnar; Ehinger Monica; [2018]
    Nyckelord :Förskola; könsöverskridande; barns könsidentitet; socialkonstruktivistiskt perspektiv; diskrimineringslagen; normer; normkritiskt perspektiv.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om och förståelse för hur pedagoger kan uppfatta barn i förskolan med könsöverskridande identitet. Metoden som användes var fokusgruppsamtal där deltagarna fick ett dilemma att diskutera kring. Detta spelades in för att sedan kunna transkriberas och analyseras. LÄS MER

  5. 10. Finns det någon tanke kvar? : En kvalitativ studie om hur förskollärare och föräldrar reflekterar kring samverkan för att stärka barns könsidentiteter.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Josephin Bergström; Thea Lord; [2017]
    Nyckelord :Samverkan; könsidentitet;

    Sammanfattning : I denna studie var syftet att skapa förståelse för hur förskollärare och föräldrar kan samverka för att främja barns trygghet i sin könsidentitet. Studien har genomförts med hjälp av semistrukturerade intervjuer och resultatet har analyserats med hjälp av det teoretiska perspektivet som var ett genusperspektiv ur en feministisk poststrukturalism. LÄS MER