Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Elevers föreställningar om fantasi : och hur de använder sig av fantasin för att lösa uppgifter i ämnena teknik och bild

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Eva Zwahlen; [2023]
    Nyckelord :fantasy imagination socioculture subject didactics image middle school elementary school pedagogy drawing pretend play didactics free play children students creativity cognition development; fantasi sociokultur ämnesdidaktik bild mellanstadium grundskola bildpedagogik ritning låtsaslek bilddidaktik fri lek barn elever kreativitet kognition utveckling;

    Sammanfattning : Examensarbetet undersöker hur elever använder fantasin när de får en bilduppgift i ämnet bild och när de får en ritningsuppgift i ämnet teknik. Studien är utförd på elever i årskurs sex. Studien undersöker hur eleverna skapar inre bilder utifrån sina erfarenheter och använder sin fantasi för att lösa konkreta skoluppgifter. LÄS MER

  2. 2. De kreativa processerna, fysisk lärmiljö och sociala rum : Om handens arbete och slöjdens praktik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Heidi Lilliehöök; [2022]
    Nyckelord :Fantasi; relationer; neuropedagogik; kognitiva förmågor; ämnesövergripande;

    Sammanfattning : Det finns många åsikter kring att barns och ungas finmotoriska förmågor i grundskolorna är lidande, något som påverkar resultaten på slöjd och hämmar de kreativa processerna. Syftet med detta arbete är att undersöka lärare i mellan- och högstadiet ser på de kreativa processerna i de olika ämnena och hur dessa gestaltas. LÄS MER

  3. 3. Att främja barns utveckling, psykosociala hälsa och välbefinnande genom musik i skolan : En kunskapsöversikt

    Master-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för socialt arbete och kriminologi

    Författare :Christina Illmayr; [2021]
    Nyckelord :music; music lessons; school; school environment; group processes; children’s personality processes; children’s cognitive processes; contribution to society; psychosocial factors; resources.; musik; musikundervisning; skola; skolmiljö; grupprocesser; barns personlighetsprocesser; barns kognitiva processer; bidrag till samhället; psykosociala faktorer; resurser.;

    Sammanfattning : This thesis’ purpose is to review how music in school settings contributes to children’s development, psychosocial health, and well-being. The undertaken method is a compilation of current research which focuses on different themes within the field of music in school settings: group processes, personality processes, cognitive processes, and contribution to society. LÄS MER

  4. 4. Musik för språkutveckling och identitetsskapande : En studie om musikens roll för barns språkutveckling och identitetsskapande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Elin Frances; Tilda Persson; [2021]
    Nyckelord :language; Identity; förskolan; identitetsskapande; musik; socialisation; språk;

    Sammanfattning : Enligt läroplanen ska barn få möjlighet utveckla sin identitet. Genom musiken utvecklaskommunikativa, kognitiva och sociala förmågor som forskning visar kan främja barnsidentitetsskapande.Syftet med denna studie är att undersöka musikens roll i förskolan och se om musik kanfrämja barns identitetsskapande och språkutveckling. LÄS MER

  5. 5. Från det maniska till det depressiva - och tillbaka igen En systematisk forskningsöversikt om hur föräldraförmågor och barns anknytning påverkas av bipolär sjukdom

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för juridik, psykologi och socialt arbete

    Författare :Katherine Flood; Leila Nademi; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Sammanfattning Bakgrund: Bipolär sjukdom yttrar sig genom ett pendlande mellan maniska och depressiva tillstånd, och kan även innebära svårigheter i tillgodoseendet av barns behov av grundläggande omsorg. Pendlandet mellan olika tillstånd kan påverka föräldraförmågor, barns anknytning till föräldern samt barns beteenden. LÄS MER