Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Förskollärares syn på lärplattan i förskolans verksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Ebba Olsson; Anna Glavmo; [2023]
    Nyckelord :digitalisering; digital kompetens; förskollärare; lärplatta; undervisning;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att ta reda på hur förskollärare använder sig av lärplattan i förskolans verksamhet. I bakgrunden redogörs den teoretiska utgångspunkt som är sociokulturellt perspektiv samt tre relevanta begrepp. Därefter presenteras tidigare forskning om lärplattan i förskolan. LÄS MER

  2. 2. Framgång till tidigt språklärande : En kvalitativ undersökning om tidigt språklärande i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad

    Författare :Beatrice Palménius; Emmy Jönsson; [2020]
    Nyckelord :Diskurspsykologi; språklärande; förskollärare; konstruktion; variation; funktion; effekt; kommunikation; samlärande; stöttande och utforskande;

    Sammanfattning : Problemformuleringen grundar sig i att det finns ett stort tolkningsutrymme i förskolansläroplan då den inte säger hur läroplansmålen bör uppnås utan bara att de bör uppnås och därförblir förskolans undervisning inte likvärdig. Syftet med studien är att undersöka hur förskollärareresonerar kring sitt eget arbete för att främja yngre barns språklärande. LÄS MER

  3. 3. Barns samlärande i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Ingela Roshamre; [2018]
    Nyckelord :Sociocultural perspective; interaction; preschool; access strategies; Samlärande; interaktion; sociokulturellt perspektv; förskola; tillträdesstrategier;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 4. "Sådant får ni leka med hemma. Hade vi velat ha sådana leksaker här på förskolan så skulle vi köpt in det hit!"

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Annie Johansson; Sofie Jansson; [2017]
    Nyckelord :Barns populärkultur; samlärande; gemensam lärplattform; artefakt; mediering; kontext; mikroetnografisk studie; sociokulturellt perspektiv; deltagande observation;

    Sammanfattning : Med avstamp i vårt problemområde är vårt syfte att undersöka vilken populärkultur som barn använder sig av samt hur de använder sig av den. Utifrån detta undersöker vi även hur pedagogerna bemöter den populärkultur som barnen använder sig av i förskolan. LÄS MER

  5. 5. Barns samlärande i språk på förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Lena Blomwood; Selma Talundzic; [2016]
    Nyckelord :samlärande; språkutveckling; kulturella kompetenser;

    Sammanfattning : Den här arbete handlar om barns samlärande i språk på förskolan och behandlar barns språkliga strategier i relation till barns sociala utveckling. Utifrån arbetets syfte, som är att synliggöra barns strategier för samlärande samt att förstå vilken roll språket och kultur har i barns sociala utveckling och relationer, formulerades följande frågor: Vilken roll har språket samt kulturella kompetenser för barns samspel och samlärande? Vilka språkliga strategier använder barnen? Hur ser samspelet ut och vilka samlärande strategier använder barnen? Bakgrunden behandlar förskolans utveckling under senaste åren samt förändring av syn på barn och kunskap. LÄS MER