Sökning: "barns språkutveckling teorier och kommunikation"

Visar resultat 16 - 20 av 20 uppsatser innehållade orden barns språkutveckling teorier och kommunikation.

  1. 16. Fiveyearolds language ability : Relations between language ability and interplayibility

    Kandidat-uppsats, Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Emilia Frendegard; Jenny Gustafsson; [2008]
    Nyckelord :Språkförmåga; kommunikation; samspel; uttalssvårigheter; förskola; femåring;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka femåringars språkliga förmåga, samspels- och kommunikationsförmåga, samt att ta reda på om det förekommer några samband mellan dessa aspekter. Vi har under vår utbildning på HLK läst en kurs som heter ”Läs- skriv- och matematikutveckling” och denna behandlar främst utvecklingen hos barn från sex år och uppåt. LÄS MER

  2. 17. Barns språkutveckling : En studie omkring samspel och kommunikation mellan barn och föräldrar.

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik

    Författare :Maria Holmkvist.Sassner; Malin Johansson; Annika Åhsberg; [2007]
    Nyckelord :Språkutveckling; kommunikation; samspel; Piaget; Vygotskij;

    Sammanfattning : I denna uppsats undersöks hur samspel och kommunikation kan se ut mellan barn och deras föräldrar och vad föräldrar gör hemma för att stödja och stärka sitt barns språkutveckling. Dessutom vart föräldrar vänder sig för att hämta information om sitt barns språkutveckling och med sin eventuella oro. LÄS MER

  3. 18. Barn behärskar sitt språk genom leken - En studie om pedagogers uppfattningar om leken och språket i förskolan

    Kandidat-uppsats, Enheten för lärarutbildning

    Författare :Sara Johansson; Åsa Klaesson; [2007]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Undersökningens syfte är att belysa hur pedagogerna förhåller sig och uppfattar barns språkutveckling i leken. I litteraturstudier undersöks barns språk och lek. I den teoretiska bakgrunden tas styrdokument upp. Det sker även en genomgång av utvecklingspsykologiska teorier och kulturpedagogiska teorier. LÄS MER

  4. 19. Pedagogers handlingar i kommunikativa möten med tvåspråkiga barn - en studie på en multikulturell förskola

    Kandidat-uppsats, Sektionen för hälsa och samhälle (HOS)

    Författare :Gabriella Bruun; Josefina Bruun; Pernilla Chiarantona; [2007]
    Nyckelord :Multikulturell förskola; tvåspråkighet; kommunikativa möten; verbal kommunikation; ickeverbal kommunikation; meningsskapande;

    Sammanfattning : Ett barn som kommer hit som flykting eller är född i Sverige av föräldrar med flyktingbakgrund, har rättighet att gå på svensk förskola. För att det tvåspråkiga barnet ska få ett meningsskapande i de olika kontexterna de befinner sig i, är pedagogen på förskolan viktig. LÄS MER

  5. 20. Teckenkommunikation - kartläggning av metoder för barns språkutveckling

    Kandidat-uppsats, Enheten för lärarutbildning

    Författare :Kerstin Löndahl; Karin Pettersson; [2005]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med vår uppsats är att undersöka metoder och utveckla en kunskap som främjar språkutvecklingen hos barn med sent utvecklat verbalt språk, och som är i behov av teckenkommunikation. Vi ska jämföra pedagogers metoder i förskola och särskola. I litteraturdelen redovisas förutsättningar i hjärnans byggnad för kommunikation. LÄS MER