Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. TAKK och bildstöd i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares syn på TAKK och bildstöds påverkan på barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Sara Olménius; Marie Lundin; [2023]
    Nyckelord :Augmentative and Alternative Communication; Language development; KWS; Picture; Preschool teacher; Sign; Sociocultural perspective; Visual support; Alternativ och kompletterande kommunikation; Bilder; Bildstöd; Förskollärare; Sociokulturellt perspektiv; Språkutveckling; TAKK;

    Sammanfattning : Språk och lärande har nära anknytning till varandra och varje barn ska få möjlighet att uttrycka sig med hjälp av olika uttrycksformer (Läroplan för förskolan [Lpfö18], 2018). Förskollärare är ansvariga för att ge barnen i förskolan de förutsättningar som behövs för att språkutveckling ska ske (Lpfö18, 2018). LÄS MER

  2. 2. TAKK för hela förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Vesna Dugonic; [2020]
    Nyckelord :pedagoger; TAKK; kommunikation; språkutveckling; förskola; tillgänglighet;

    Sammanfattning : AbstractDenna studie handlar om TAKK (Tecken som alternativ och kompletterande kommunikation), en metod som används i den svenska förskolan för att stimulera barns kommunikation och språkutveckling. Ambitionen med studien är att undersöka TAKK-metoden som komplement till det verbala språket vid kommunikation och språkinlärning. LÄS MER

  3. 3. ”Att stötta språket handlar mycket om kreativitet” : En kvalitativ studie om hur förskollärare använder estetiska uttrycksformer för att främja barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Brännström Elin; Johansson Jessica; [2019]
    Nyckelord :estetiska uttrycksformer; förskola; meningsskapande; språkutveckling;

    Sammanfattning : Denna studie är en kvalitativ undersökning av hur förskollärare arbetar med att främja barns språkutveckling, samt hur och om förskollärarna tar hjälp av estetiska uttrycksformer i förskolans språkundervisning. I studien utgår vi från det socio­kulturella perspektivet och dess teorier om barns språkutveckling i det sociala sam­spelet. LÄS MER

  4. 4. ”Språk innefattar ju allt. Det är både det vi ser och gör och hör” : En studie om arbetet med barns språkutveckling på förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Anna Hjertberg; Linnéa Gustafsson; [2018]
    Nyckelord :Dialog; Förskola; Högläsning; Kommunikation; Språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att vinna kunskap om hur förskollärare arbetar med språk i förskolan, samt hur mycket utrymme den språkliga stimulansen ges i förskolans verksamhet. De teorier som studien har sin grund i är den sociokulturella teorin och Bakhtins tankar kring dialog. LÄS MER

  5. 5. Språkutveckling i förskolan : En studie om förskollärares arbete med barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Jenny Hultman; Martina Molander; [2018]
    Nyckelord :Språkutveckling; samspel; förutsättningar; kvalitet;

    Sammanfattning : Den här studien genomfördes med avsikt att undersöka vilka arbetssätt förskollärare använder för att gynna barns språkutveckling i förskoleverksamheten och vad som påverkar deras arbete. Nio stycken intervjuer med verksamma förskollärare genomfördes. LÄS MER