Sökning: "barns språkutveckling teorier och kommunikation"
Visar resultat 11 - 15 av 20 uppsatser innehållade orden barns språkutveckling teorier och kommunikation.
11. Pedagogens roll för barns språkutveckling. En kvalitativ studie om pedagogens kommunikativa roll i dialogen med barnen
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : SyftetSyftet med studien är att undersöka och synliggöra förutsättningar barnen ges möjlighet till i sin språkutvecklingi förhållande till pedagogens verbala kommunikation.Mina frågeställningar är följande; Vilket innehåll har pedagogens verbala kommunikation i samtal med barnen?Skiljer sig innehållet i pedagogens verbala kommunikation beroende på vilken situation som observerats?Hur synliggörs pedagogers kommunikativa innehåll i syfte att främja barnens kommunikativa språkutveckling?MetodJag har använt mig av kvalitativa metoder i form av videoobservationer och samtalsintervjuer. LÄS MER
12. Pedagogers uppfattning om bild- och teckenkommunikation i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Sektionen för lärande och miljöSammanfattning : Följande studien handlar om pedagogers uppfattningar om bild- och teckenkommunikation i förskolan. Studien utgår från kvalitativa intervjuer med sammanlagt sex förskollärare. LÄS MER
13. Hur används lek i förskolan för barns språkutveckling
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Lång, Karolina och Ström, Emma (2011) Lekens betydelse för barns språkutveckling iförskolan. Malmö: Lärarutbildningen, Malmö Högskola.Denna studie är en undersökning av lekens betydelse för barns språkutveckling i förskolan. LÄS MER
14. En studie om kommunikation mellan barn och pedagoger på en förskola
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Detta examensarbete handlar om hur kommunikationen på en Reggio Emiliainspirerad förskola kan se ut i den dagliga verksamheten. Vi har tagit inspiration utifrån Vygotskijs teorier om att barns språkutveckling sker genom interaktioner med andra. LÄS MER
15. Musikens och rörelsens betydelse för barns språkutveckling - en intervjustudie i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Vårt syfte med examensarbetet var att få kunskap om hur musik och rörelse gynnar barns språkutveckling samt belysa hur pedagoger använder sig av musik och rörelse för att utveckla förskolebarns språk. Vi ville även veta om pedagogerna arbetar annorlunda med musik och rörelse, om de arbetar i en förskola med barn som har svenska som modersmål eller i en förskola med barn som har annat modersmål än svenska. LÄS MER