Sökning: "barns språkutveckling teorier och kommunikation"

Visar resultat 6 - 10 av 20 uppsatser innehållade orden barns språkutveckling teorier och kommunikation.

  1. 6. Språkutveckling i förskolan : En kvalitativ studie om pedagogers öppna och slutna frågor till barn i deras egenvalda lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Cecilia Johansson; Sara Svensson; [2018]
    Nyckelord :Öppna frågor; slutna frågor; språkutveckling; interaktion; stöttning; artefakt; förskola; interaktionsanalys; pedagog; lek;

    Sammanfattning : Problematiken som utgör grunden till studien är att vi upplevt en skillnad i forskning kring öppna och slutna frågor som ställs av pedagoger till barn i förskolan. Vi har även sett en avsaknad i forskning när dessa frågor ställs av pedagoger till barn i deras egenvalda lek. LÄS MER

  2. 7. Kommunikation på en flerspråkig förskola

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jenny Rosengren; [2017]
    Nyckelord :Kommunikation; språk; språkutveckling;

    Sammanfattning : Uppsatsen handlar om barn med svenska som andraspråk och hur de kommunicerar med varandra och vuxna på förskolan. Syftet är att undersöka hur barn kommunicerar när de har flera olika språk att välja mellan, och hur pedagogerna arbetar med detta. LÄS MER

  3. 8. Säg det med en bild - Ett utvecklingsarbete av bildstöd i förskolan

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Rebecca Forster; [2015]
    Nyckelord :Alternativ kommunikation; bildstöd; flerspråkighet;

    Sammanfattning : Vårt syfte med studien var att utveckla bildstöd som ett verktyg i arbetet med barnsspråkutveckling. Ett av studiens fokus har legat på hur man kan stödja flerspråkiga barnskommunikation för att öka barnens delaktighet. Studien är ett utvecklingsarbete där vi använtobservation och intervju som metod. LÄS MER

  4. 9. Musik i förskolan- ett verktyg för bättre sammanhållning i barngruppen? : En studie om pedagogers syn på musikaktiviteters betydelse för barngruppen.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Malin Sundström; [2015]
    Nyckelord :Music; music activities; preschool; communication; unity; sociocultural perspective; developmental psychology; Musik; musikaktiviteter; förskola; kommunikation; sammanhållning; sociokulturellt perspektiv; utvecklingspsykologi;

    Sammanfattning : The purpose with this study is to inquire how a number of active preschool teachers use music in their daily work with children. It also looks at the meaning they think music can have to the whole group of children, especially in terms of solidarity and interaction in the group. In order to study this I chose to use questionnaires as the method. LÄS MER

  5. 10. Professionellas stöd och kommunikativa strategier i barns språkutveckling. En fallstudie på en förskola

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Ulrika Johannesson; [2013-02-25]
    Nyckelord :samspel; språk; kommunikativa strategier; stöd; förebyggande; främjande;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte är att undersöka hur personalen arbetar främjande och förebyggande med barns språkutveckling och kommunikativa strategier i samspel och samtal i icke planerade aktiviteter. Även vilken roll specialpedagogen har i detta arbete. LÄS MER