Sökning: "barnskötare kommunikation"

Visar resultat 41 - 45 av 104 uppsatser innehållade orden barnskötare kommunikation.

  1. 41. För att vi ska nå dem, måste vi förstå dem! : En kvalitativ studie om pedagogiskt kommunikationsstödjande arbete i ett relationellt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Rebecca Köhn; Karin Rutström; [2020]
    Nyckelord :Alternativ kommunikation; Hermeneutik; Kroppsspråk; Relationell pedagogik; Språkstöd;

    Sammanfattning : Kommunikationen fungerar som en grundläggande faktor för att sociala samspel ska utvecklas och relationer skapas. Relationen är en viktig och grundläggande förutsättning för att kunna främja och stötta barn i deras kommunikation. LÄS MER

  2. 42. En studie om pedagogers syn på användning av bildstöd för att uppmuntra barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Maria Lindgren; Sofie Westman; [2020]
    Nyckelord :AKK; Bildstöd; Förskola; Kommunikation; Pedagogiskt redskap;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att få mer kunskap och undersöka hur pedagoger använder bildstöd i förskolan samt om pedagogernas användning av bildstöd kan leda till en bättre språkförståelse och språkutveckling hos barnen. Studien kan bidra med kunskap om hur pedagoger kan använda bildstöd i olika situationer. LÄS MER

  3. 43. Barn med svårigheter eller barn i svårigheter? : En kvalitativ studie om förskollärares och barnskötares olika tankar kring barn i behov av stöd i förskolan ur ett sociokulturellt perspektiv.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Anna Fäldt; Linda Selander; [2020]
    Nyckelord :Barn i behov av stöd; inkludering; relationellt; punktuellt; sociokulturellt;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien var att undersöka hur olika förskollärare och barnskötare beskriver barn i behov av stöd samt vad de anser att de får för förutsättningar att kunna möta dem i utbildningen. Studien tog sin utgångspunkt i ett sociokulturellt perspektiv men där även ramfaktorteorin lyftes in. LÄS MER

  4. 44. Förskolans måltider och barns sociala förmågor - förskolepedagogernas uppfattningar om måltider som främjande för barns sociala förmågor

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Anastasia Demertzi; [2020]
    Nyckelord :måltid; förskola; pedagogiskt verktyg; sociala förmåga; gemenskap;

    Sammanfattning : Detta examensarbete syftar till att undersöka hur förskolepedagoger upplever att förskolans måltider fungerar som pedagogiskt verktyg för att främja barns sociala förmågor. Såväl myndighetstexter som tidigare forskning pekar på förskolemåltiders möjlighet att fungera som ett pedagogiskt verktyg. LÄS MER

  5. 45. ”Miljön är oerhört viktig för språket” : En kvalitativ studie om olika lärarprofessioners syn på inomhusmiljöns betydelse för barns språkutveckling i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Michaela Perdén; [2020]
    Nyckelord :Fysisk inomhusmiljö; språkutveckling; barn; förskola; lärarprofessioner; sociokulturellt perspektiv; kommunikation; redskap; interaktion; kontext.;

    Sammanfattning : Aktuell statistik visar att förskollärarbristen är alarmerande, Lärarförbundet skrev redan år 2017 att endast 42% av de anställda årsarbetarna i förskolan hade förskollärarexamen. Studiens syfte är att få en ökad förståelse för hur olika lärarprofessioner ser på inomhusmiljöns betydelse för barns språkutveckling samt hur de arbetar för att skapa en inomhusmiljö som stimulerar barns språkutveckling. LÄS MER