Sökning: "barnskötare kommunikation"

Visar resultat 36 - 40 av 104 uppsatser innehållade orden barnskötare kommunikation.

  1. 36. - Hopp och lek : Förskollärares och barnskötares förhållningssätt till barns fria lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Emelie Eriksson; Emma Hedström; [2021]
    Nyckelord :Didaktik; fri lek; förhållningssätt; utgångspunkter;

    Sammanfattning : Förskollärare och barnskötare ställs inför olika val i förskolan i förhållande till den fria leken. Det är en anledning till att det kan bli problematiskt om förskollärare och barnskötare inte vet hur de ska förhålla sig till den fria leken, eftersom leken är en central del i utbildningen. LÄS MER

  2. 37. ”Bildstöd är bra för alla barn” : Pedagogers uppfattningar kring användandet av bildstöd i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Carola Bolin; Sara Collins; [2020]
    Nyckelord :Bildstöd; kommunikation; pedagoger; barn; förskola; förståelse; tydlighet; verktyg; uppfattningar;

    Sammanfattning : Den här kvalitativa undersökningens syfte är att öka kunskapen om pedagogers uppfattningar om och användningen av bildstöd i förskolan. För att få svar på syftet har följande frågeställningar formulerats: Vilken betydelse ser pedagogerna att bildstöd i förskolan har för barn? Hur används bildstöd av pedagogerna? Skiljer sig användandet av bildstöd mellan pedagogerna och i så fall hur? Hur överensstämmer pedagogernas beskrivna förhållningssätt till bildstöd i förskolan gentemot deras beskrivna användning av bildstöd i förskolan? Undersökningen genomfördes som en enkätintervju genom Google Formulär och skickades ut till 14 pedagoger. LÄS MER

  3. 38. Barnbokens betydelse för barns lärande och utveckling  i förskolan - ur förskollärares och barnskötares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Shabir Adnan; Camilla Trolle; [2020]
    Nyckelord :Socialt samspel; vuxnas förhållningssätt; barns perspektiv; språkutveckling; sociokulturellt perspektiv; barnböcker; pedagoger; förskolan.;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie var att ta reda på hur förskolepersonal resonerar kring barnbokens funktion för barns lärande och utveckling. Finns det ett syfte med valet av barnbok? Hur blir alla barn delaktiga under en lässtund och hur arbetar pedagoger för att få alla barns röster och önskemål tillgodosedda? Finns en bakomliggande tanke när det gäller val av barnbok? Vi har intervjuat fyra förskollärare och fyra barnskötare på två olika förskolor. LÄS MER

  4. 39. Arbetet med digitalisering : Ett lärande i samspel

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Emma Johanna Svensson Bleckert; Sofia Birgitta Hedberg Millberg; [2020]
    Nyckelord :Digitalisering; Digitala verktyg; Digital kompetens; Förskola;

    Sammanfattning : Undersökningens syfte är att undersöka förskollärares och barnskötares arbete med digitalisering i förskolan. Undersökningen har en kvalitativ ansats och bygger på semistrukturerade intervjuer med både förskollärare och barnskötare. LÄS MER

  5. 40. Att utveckla barns språk och kommunikation : Pedagogens roll i barns språkutveckling

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Isabelle Dragija; Engela Maliqaj; [2020]
    Nyckelord :språk; språkutveckling; kommunikation; förskola;

    Sammanfattning : Inledning Språket är en naturlig del av livet och redan i tidig ålder uttrycker sig språket på olika sätt. Det är då viktigt att pedagogerna skapar förutsättningar för att barn ska få en fortsatt utveckling i språket. I Läroplan för förskolan 18 (Lpfö 18, s. LÄS MER