Sökning: "begravningsbyråer"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade ordet begravningsbyråer.

  1. 1. Miljöpåverkan i samband med begravningar och begravningsceremonier : En undersökning av möjlighet för nationella styrsystemför gravplatser samt en enkätstudie om attityder för frivilligt miljöarbete

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för biologi och miljö (BOM)

    Författare :Maria Petersson; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Vid förändringar i klimat och förändrade vattenmönster kan föroreningar i markenhärledda från tidigare aktiviteter i samband med begravningar innebära ökade riskerför förorening av grundvatten i anslutning till gravplatser. Sjukdomsspridandepatogener uppkommer bara från kistbegravningar så den ökande trend avkremeringar som går att se i Sverige minskar dessa risker. LÄS MER

  2. 2. En hinduisk död i Sverige : En enkätstudie om hur begravningsbyråer och krematorier i Sverige anpassar dödsceremonin kremering

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Frida Hermansson; [2021]
    Nyckelord :Hinduism; Diaspora; Death; Adaptation; Cremation; Sweden; Hinduism; Diaspora; Död; Anpassning; Kremation; Sverige;

    Sammanfattning : We are all going to die. Despite how the human lives, the path to death has different patterns. For hinduism a vital ritual for a good death is to be cremated, especially in the holy city Varanasi. Therefore this essay has studied how Hindus in diaspora, Sweden, want to be cremated and what their wishes from funeral homes and crematoriums are. LÄS MER

  3. 3. Döden väntar inte : Anpassningar av vanliga begravningar under Covid-19 pandemin

    L2-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Daniel Andersson; [2020]
    Nyckelord :Begravningsritual; Anpassningar; Livscentrerad begravning; Epidemi; Pandemi; Corona;

    Sammanfattning : Syftet med denna rapport är att undersöka om kristna församlingar tvingats göra kompromisser eller anpassa sina begravningsritualer under corona-pandemin. Tidigare forskning om hur begravningar har hanterats vid andra epidemier, så som aids-epidemin på 80- och 90-talet och kolera-epidemin i Guinea-Bissau 1994, samt hur begravningstraditionen har utvecklats i slutet av 1900-talet har fungerat som inspiration för vad som ska undersökas i denna rapport. LÄS MER

  4. 4. Kyrkans Begravningsbyrå i Västanfors-Västervåla : Sveriges första församlingsdrivna begravningsbyrå

    Kandidat-uppsats, Institutionen för kultur och kommunikation

    Författare :Andreas Sneckenberg; [2010]
    Nyckelord :Kyrka församling begravning begravningsbyrå;

    Sammanfattning : Ju äldre vi blir, desto oftare konfronteras vi med döden. Någon eller några gånger under vår levnad får de flesta av oss också vara med om att beställa en begravning. Alla som har den erfarenheten vet att det finns många olika begravningsbyråer att välja på. Vilken byrå vi slutligen väljer kan bero på en mängd olika saker. LÄS MER

  5. 5. Att Marknadsföra Döden : En jämförande studie mellan tjänstemarknadsteori kontra begravningsbyråers arbetssätt.

    Kandidat-uppsats, Ekonomihögskolan, ELNU

    Författare :Alexander Falck; Sebastian Ivarsson; [2009]
    Nyckelord :Funeral business; Marketing; Marketing mix; Negative demand; People; Process; Physical Evidence; Promotion; Service; Word of Mouth; Begravningsbranschen; Marknadsföring; Marknadsföringsmix; Negativ efterfrågan; Personer; Process; Påtagliga bevis; Påverkan; Tjänster; Word of Mouth;

    Sammanfattning : Författare:   Alexander Falck, Ekonomprogrammet inriktning marknadsföring Sebastian Ivarsson, Enterprise and Business Development Handledare:                      Kåre Skållerud Examinator:                      Frederic Bill Titel: Att marknadsföra döden: en jämförande studie mellan tjänstemarknadsteori kontra begravningsbyråers arbetssätt. Bakgrund och problemdiskussion: Produkter och tjänster marknadsförs på olika sätt, för att marknadsföra tjänster så har den ursprungliga marknadsföringsmixen från Kotler utökats med ytterligare tre delar för att beskriva det som är viktigt i tjänstemarknadsföringen. LÄS MER