Sökning: "betydelse av sagor för barn"

Visar resultat 6 - 10 av 31 uppsatser innehållade orden betydelse av sagor för barn.

  1. 6. Sagans betydelse för barns språkliga och emotionella utveckling i förskolan : En intervjustudie om hur pedagoger i förskolan arbetar med sagor

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Angelica Karlsson; [2016]
    Nyckelord :Fairy tales; Linguistic development; Emotional development; Preschool; Sagor; Språklig utveckling; Emotionell utveckling; Förskola;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur pedagoger i förskolan arbetar med sagor som ett hjälpmedel till barns språkliga och emotionella utveckling. För att göra detta har jag använt kvalitativa intervjuer med fem pedagoger på tre olika förskolor. LÄS MER

  2. 7. Att lära sig svenska som nyanländ i förskolan : Förskollärarnas uppfattningar om språkutvecklande arbetssätt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Tina Forsberg; Benita Höglund; [2016]
    Nyckelord :Arbetssätt; integrering; nyanlända barn; pedagogik; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie har varit att undersöka vilka uppfattningar förskollärarna har gällande språkutveckling hos nyanlända barn samt vilka uppfattningar de har kring hur språkutveckling sker. För att uppnå studies syfte använde vi oss av en kvalitativ ansats där semistrukturerade intervjuer användes. LÄS MER

  3. 8. Modersmålets plats i det nya landet : En kvalitativ studie av fyra mödrars attityder till modersmålet och deras strategier för att bevara det

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Mikaela Hermansson; [2014]
    Nyckelord :modersmål; andraspråk; attityder; språkutvecklande aktiviteter;

    Sammanfattning : Modersmålets positiva inverkan på identitetsuppfattning och skolframgångar har påvisats i en rad studier. En förutsättning för att barn ska fortsätta att använda modersmålet är att föräl­d­rarna är medvetna om riskerna för språkförlust och vidtar aktiva åtgärder för att be­vara språket. LÄS MER

  4. 9. Tvåspråkighet i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares syn på tvåspråkighet

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Nima Mohamud; Sara Medhammar; [2014]
    Nyckelord :tvåspråkighet; modersmål; förstaspråket; andraspråket; flerspråkighet; språkligutveckling; arbete i förskolan.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka förskollärarnas syn på modersmålets betydelse, vilkafördelar och nackdelar det finns med tvåspråkighet samt hur de arbetar med det iförskolan. Studien är en kvalitativ undersökning som baseras på åtta förskolläraresintervjusvar. LÄS MER

  5. 10. Varför måste vi vila?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Cecilia Rasmusson; Alexandra Norrman; [2013]
    Nyckelord :Barnsyn; Delaktighet; Förskola; Inflytande; Vila;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete har varit att undersöka vilan för de större barnen, vilken betydelse har den för barnen och vad anser pedagogerna att vilan har för funktion. Avsikten har också varit att studera om barnen får vara delaktiga och påverka sin vila med innehåll och uppbyggnad. LÄS MER