Sökning: "betydelse av sagor för barn"

Visar resultat 11 - 15 av 31 uppsatser innehållade orden betydelse av sagor för barn.

  1. 11. Kommunikationens betydelse för att främja föräldrars interaktion i barnets vård

    Kandidat-uppsats, Sektionen för hälsa och samhälle (HOS)

    Författare :Monica Lundström; Caroline Skantze; Åsa Svahn; [2013]
    Nyckelord :Family centered care; parent; interaction; information; communication; communication strategies; nurse; Familjefokuserad omvårdnad; förälder; interaktion; information; kommunikation; kommunikationsstrategier; sjuksköterska;

    Sammanfattning : Kunskap och förståelse för kommunikation och interaktion mellan sjuksköterskan och barn/föräldrar är nödvändigt för att förbättra patientsäkerheten. Alla har rätt att få information utifrån sina egna förutsättningar, individanpassad information. LÄS MER

  2. 12. Sagan : sagans vara eller icke vara i barnens vardag

    Kandidat-uppsats, Lärarutbildningen

    Författare :Laila Vahlman Vestby; [2013]
    Nyckelord :Sagoberättande; Barn; Fantasi;

    Sammanfattning : Studien är en empirisk studie om sagans betydelse i barnens vardag. Jag har valt att arbeta utifrån kvalitativa metoder och syftet med arbetet är att få vetenskap om sagans betydelse i barnens vardag. Bakgrunden är en oro om att sagan håller på att försvinna från barnen i deras vardagsmiljö. LÄS MER

  3. 13. Sagoberättandets betydelse : En kvalitativ studie om några förskollärares uppfattningar om sagoberättandet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Carolina Oikarinen; Anna Enström; [2013]
    Nyckelord :Förskola; sagoberättande; sagor; berättelser; berättande;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie var att undersöka hur förskollärare uttrycker att de arbetar med sagoberättande samt vilken betydelse för barns utveckling förskollärare tillskriver sagoberättande. Vi använde oss av en kvalitativ studie med semistrukturerade intervjuer med förskollärare. LÄS MER

  4. 14. Muntligt sagoberättande i förskolan

    Kandidat-uppsats, Förskolepedagogisk forskning

    Författare :Elisabeth Claesson; Jennie Karlsson; [2012]
    Nyckelord :Muntligt sagoberättande; Sagor; Sociokulturellt perspektiv; Förskola;

    Sammanfattning : Förekommer muntligt sagoberättande i förskolans verksamhet, detta var en fråga vi reflekterade över innan vi påbörjade vår studie. Under vår förskollärarutbildning har vi reflekterat över att det inte är så vanligt med muntligt sagoberättande utan att det mest förekommande är att för-skolläraren läser ur en bok för barnen. LÄS MER

  5. 15. Sagans olika roller utifrån ett pedagogiskt perspektiv : En studie om sagans betydelse för ett barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Anette Wagner; Anette Sundkvist; [2012]
    Nyckelord :förskola; pedagogisk metod; saga; sagor; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med examensarbetet har varit att se sagans betydelse för ett barn i förskoleålderns språkliga utveckling. Syftet var även att undersöka hur pedagogers och föräldrars engagemang kan bidra.  Metoden som använts i examensarbetet är en kvalitativ undersökning på två förskolor med olika förutsättningar. LÄS MER