Sökning: "betyg intervju"

Visar resultat 11 - 15 av 79 uppsatser innehållade orden betyg intervju.

  1. 11. Vad gör vi med de nationella proven? : En studie i vad de nationella proven i svenska för gymnasiet faktiskt används till på tre organisatoriska nivåer inom Skolsverige

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Johan Bjelke; [2021]
    Nyckelord :Betyg och bedömning; COVID-19; De nationella proven i svenska; Gymnasieskolan; Utvecklingsarbeten;

    Sammanfattning : De nationella proven är de standardiserade test som ämnar upprätthålla reliabilitet och validitet i bedömning och betygssättning inom svenskämnet på gymnasiet. Förutom att mäta elevers förmågor och kunskap inom valda områden, kopplade till svenskämnets kursplaner, ämnar proven fortbilda lärare i vad som bör mätas inom ämnet och hur detta ska gå till. LÄS MER

  2. 12. Betygens påverkan på musikundervisningen på gymnasiet - ur ett lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Kasper Martinell; [2021]
    Nyckelord :Betyg; Lärarperspektiv; Musikdidaktik; Musikundervisning;

    Sammanfattning : Den svenska skolan är under konstant konstruktion . Läroplanen förändras och kunskapskraven utvärderas och förnyas. I mitten av allt detta ska lärarna bedriva en välfungerande undervisning baserad på forskning. Syftet med denna studie är att undersöka hur musiklärare upplever att deras arbete påverkas av de nuvarande styrdokumenten. LÄS MER

  3. 13. Musikundervisning på språkintroduktionsprogrammet : Musiklärares förutsättningar och pedagogiska utmaningar i ett mångkulturellt klassrum

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Tove Paulin; [2020]
    Nyckelord :språkintroduktion; SPRINT; musik och språk; andraspråksundervisning; musikundervisning; interkulturell pedagogik; nyanlända elever;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vilka förutsättningar och utmaningar musiklärare upplever i sin undervisning för nyanlända elever på Språkintroduktionsprogrammet (SPRINT). Förhoppningen är att få en djupare förståelse för vilka metoder musiklärarna använder för språkutlärning, vilka pedagogiska möjligheter och utmaningar som finns i undervisningen för nyanlända elever och hur musiklärarnas utsagor kan förstås ur ett interkulturellt perspektiv. LÄS MER

  4. 14. Formativ bedömning i matematikundervisningen : En intervjustudie om formativ bedömning i grundskolans matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektroteknik, matematik och naturvetenskap

    Författare :Johan Evertsson; [2020]
    Nyckelord :Bedömning för lärande; betyg; formativ bedömning; matematik;

    Sammanfattning : Undersökningen syftar till att undersöka vilka problem som kan uppstå i det formativa arbetet i matematikundervisningen i grundskolans senare år. En kvalitativ ansats har tagits med intervju som insamlingsmetod där åtta lärare intervjuats om deras formativa arbete. LÄS MER

  5. 15. Några gymnasielärares och gymnasieelevers åsikter kring de nationella proven

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Reyyan Ayhan; [2020]
    Nyckelord :nationella prov; intervju; enkät; gymnasielärare; gymnasieelever; gymnasieskolan; svenska;

    Sammanfattning : Avsikten med examensarbetet är att få kunskap om vad gymnasielärare har för åsikter kring nationella provens syfte och utformning, hur de nationella proven påverkar undervisningen i svenska samt vad de anser om nationella proven när det gäller betyg och bedömning. Ytterligare ämnar sig studien att få kunskap om vad gymnasieelever i årskurs 3 har för uppfattningar kring de nationella provens utformning och dess betydelse. LÄS MER