Sökning: "betygskriterier"

Visar resultat 21 - 25 av 176 uppsatser innehållade ordet betygskriterier.

  1. 21. Relationen mellan elevers skriftliga produktion av partikelverb och betyg på nationella provet

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Marko Pestic; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : För andraspråksinlärare utgör partikelverb oftast en svårhanterlig ordkategori, dels för att de kan förekomma i både lösa och fasta sammansättningar, dels för att sammansättningarna kan ha såväl regelbundna som oregelbundna lexikala betydelser. Denna studies huvudsakliga syfte är att undersöka relationen mellan andraspråksinlärares användning av partikelverb och deras betyg på den skriftliga delen av nationella provet i svenska som andraspråk. LÄS MER

  2. 22. Likvärdighet i musikundervisningen på gymnasiet : En undersökning om bedömning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Anton Sunesson; [2022]
    Nyckelord :Bedömning; Musikpedagogik; Likvärdiga betyg; Sambedömning; Kollegiala samtal;

    Sammanfattning : De betyg elever i dagens skola erhåller medför stora konsekvenser för möjligheterna till fortsatta studier, det är därför viktigt att dessa betyg är rättssäkra och likvärdiga. Denna ståndpunkt återfinns i såväl Skollagen och styrdokument som i läroböcker i bedömning och debattartiklar. LÄS MER

  3. 23. Hur uppnår eleverna kunskapskraven i idrott och hälsa enligt idrottslärarna : En intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Madelen Björk; [2022]
    Nyckelord :idrottslärare; bedömning; metoder;

    Sammanfattning : Läroplanen används som en röd tråd i den svenska skolan. Forskning uttrycker svårigheter med att formulera innehållet i undervisningen, då alla lärare gör sin egen tolkning av den nationella läroplanen och dess betygskriterier. LÄS MER

  4. 24. Idrott och hälsa -Hur arbetar gymnasielärare med spänningsreglering och mental träning? : Lärares syn på hälsa i förhållande till spänningsreglering och mental träning samt lärares kompetens i ämnet.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Nadia Karlsson; [2021]
    Nyckelord :Spänningsreglering; mental träning; läroplansteori; didaktik; lärare; idrott och hälsa 1; styrdokument; centralt innehåll;

    Sammanfattning : Den psykiska ohälsan bland unga har ökat i Sverige idag. Det ställs höga krav på ungdomar både i skolan och på fritiden. Detta leder för många till stress, oro och ångest. I ämnet idrott och hälsa 1 på gymnasiet förväntas eleverna tillskanska sig kunskap om stresshantering och mental träning. LÄS MER

  5. 25. Formativ bedömning i samhällskunskap på gymnasiet : En kvalitativ undersökning om formativ bedömning under ett läsår präglat av en pandemi

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Helena Videnö; [2021]
    Nyckelord :formative; summative; assessment; social studies education; five strategies; digital learning platform; formativ; summativ; kunskapsbedömning; samhällskunskapsundervisning; fem nyckelstrategier; digital lärplattform;

    Sammanfattning : Resultat av forskningsstudier som visar på att formativ bedömning har positiva effekter på elevers lärande har fått stor spridning i världen och inte minst i Sverige. Kunskapsbedömningar i skolan görs med olika syften. LÄS MER