Sökning: "bibliotek och trygghet"

Visar resultat 1 - 5 av 76 uppsatser innehållade orden bibliotek och trygghet.

  1. 1. Framgångsfaktorer i den tidiga läsundervisningen i svensk skola : en kunskapsöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Sofia Ling; Elvira Röpke; [2024]
    Nyckelord :Tidig läsundervisning; läsmetoder; framgångsfaktorer; svensk skola; lågstadiet;

    Sammanfattning : Skolan har i uppdrag att lära alla elever att läsa och skriva för att på så vis nå framgång i samhället. Med försämrade resultat i både PIRLS och PISA råder det inga tvivel om att man behöver satsa mer på läsningen i den svenska skolan. LÄS MER

  2. 2. Tysta barn i förskolan : Pedagogers stöttning till utveckling och lärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Nathalie Wanhainen; Moa Blücker; [2024]
    Nyckelord :Tysta barn; samspel; relationer; trygghet otrygghet.;

    Sammanfattning : Inledning  I förskolans verksamhet har vi gång på gång observerat de pedagoger som framförallt väljer att se och höra de barn som syns och hörs mest. Här har vi vid upprepade tillfällen sett att tysta barn faller mellan stolarna på grund av pedagogers arbetssätt och därmed varken får möjlighet till delaktighet eller inflytande. LÄS MER

  3. 3. Vägen från förskola till förskoleklass : utifrån kontinuitet och trygghet för det enskilda barnet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Rebecca Rodriguez Carén; Linda Frick Axelsson; Helena Jönsson; [2024]
    Nyckelord :Övergång; överlämning; kontinuitet; samverkan; förskola; förskoleklass; trygghet;

    Sammanfattning : Inledning  Övergångsprocessen från förskola till förskoleklass ser olika ut. Vi studenter har genom arbete och verksamhetsförlagd utbildning upplevt att förskolor och skolor arbetar olika mycket med övergångsaktiviteter mellan verksamheterna. LÄS MER

  4. 4. Böcker, möblering, och beteenden : En studie om stök och bibliotekens spatiala påverkansmöjligheter

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Biblioteks- och informationsvetenskap

    Författare :Elsa Österberg; [2023]
    Nyckelord :Library; Public librarians; Correctional services; Prison librarians; Library users; Spatiality; Behaviors; Ideal type; Heterotopia; Panopticon; Panopticism; Disorderly behavior; Bibliotek; Folkbibliotekarier; Kriminalvård; Fängelsebibliotekarier; Biblioteksanvändare; Rumslighet; Beteenden; Idealtyp; Heterotopi; Panoptikon; Panopticism; Stök;

    Sammanfattning : This bachelor’s thesis deals with how the spatiality of libraries can correlate with instances of disorderly user behaviors. The fact that public libraries are among the types that are most prone to disorder, while Kriminalvården’s (the Swedish correctional service’s) librarians rarely experience similar problematic behaviors, could be said to illustrate a balancing act between anarchy and a manic need for control; where the most ideal compromise is, is based both upon personal values and the situation at hand. LÄS MER

  5. 5. Lekresponsiv undervisning : En studie om pedagoger som arbetar med lekrepsonsiv undervisning i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Patricha Härdstedt; Johanna Pettersson; [2023]
    Nyckelord :Teaching in preschool; play; learning; development and interaction; Undervisning i förskolan; lek; lärande; utveckling och samspel;

    Sammanfattning : Inledning   Denna studie handlar om hur tolv pedagoger från en förskola resonerar kring lekresponsiv undervisning, samt kring användandet av metoden i deras pedagogiska arbete. Studiens syfte Studiens syfte är att få mer kunskap om hur pedagoger i förskolan resonerar kring och använder lekresponsiv undervisning. LÄS MER