Sökning: "bildämne"

Visar resultat 6 - 10 av 20 uppsatser innehållade ordet bildämne.

  1. 6. Användbart, men inte nödvändigt : En studie om teckning i grundskolans bildämne

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Vera Lovisa Bäckman; [2020]
    Nyckelord :Bild; Teckning; Diskursanalys; Lärarperspektiv;

    Sammanfattning : Detta examensarbete syftar till att undersöka teckningens roll i dagens bildundervisning och berör frågan: Hur reproducerar och omformar bildlärare diskurser kring teckning i bildundervisning? Studien tar utgångspunkt i lärarperspektiv då lärare har stor frihet i hur undervisning bedrivs och är viktiga medskapare i diskurserna kring bildämnet. Studien tar utgång i socialkonstruktionistiska perspektiv och empirin bearbetas med diskursanalys. LÄS MER

  2. 7. Bildämnets betydelse i grundskolan för nyanlända elever

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap; Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik

    Författare :Amjad Altayyar; [2019]
    Nyckelord :Nyanlända; bildämne; bildkunskap; Introduktionsprogram;

    Sammanfattning : Det händer ofta att lärarna möter nyanlända elever i sina klassrum och uppmärksammar att de eleverna har annorlunda syn på skolämnen än eleverna som har växt upp i Sverige. På grund av detta valdes denna studie som har behandlat ett problem som kan uppstå när bildlärare möter nyanlända elever. LÄS MER

  3. 8. Ämnessamspel – nyttigt eller onödigt? : En intervjustudie om bildlärares erfarenheter vid ämnesintegrerad undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Bild

    Författare :Satu Paananen; [2019]
    Nyckelord :Bilddidaktik; bildämne; lärandeperspektiv; undervisningsmetoder; ämnesintegrering; ämnessamspel; ämnesövergripande;

    Sammanfattning : Ämnesintegrering innebär att två eller flera skolämnen inleder ett samarbete kring ett tema eller ett problem. Undervisningsmetoden är känd sedan början av 1900-talet, men har fått ny uppmärksamhet på senare tid. LÄS MER

  4. 9. Genom: Metod : En studie i radikala redovisningsformer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Anna Kiander; [2019]
    Nyckelord :Presentations; art education; performativity; contemporary art; aesthetic learning processes.; Redovisningsformer; bildpedagogik; performativitet; samtidskonst; estetiska lärprocesser.;

    Sammanfattning : Traditionella redovisningsformer i grundskolans bildämne skapar sällan utrymme för lärande. Trots att bild är ett estetiskt ämne genererar ofta redovisningsformer ett passivt förhållningssätt gentemot det som eleverna redovisar. Att redovisa inför en grupp kräver kommunikativ kompetens, något som är utanför bildämnets kursplan. LÄS MER

  5. 10. Mer än papper : Ett research-creation projekt om papper i bildundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Vilma Leminen; [2019]
    Nyckelord :Bildpedagogik; research-creation; papper; nymaterialism; materiell litteracitet; ekologisk hållbarhet;

    Sammanfattning : I denna uppsats utforskas hur vi kan förstå och arbeta med materialet papper i gymnasieskolans bildämne på ett sätt som lyfter fram papprets materiella egenskaper, tillverkning, återvinning och hållbarhet. Med hjälp av research-creation som forskningsmetod organiseras sammanlagt nio forskningshändelser som vill öppna upp för olika praktiker och sätt att förstå papper i bildämnet. LÄS MER