Sökning: "birgitta svensson"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden birgitta svensson.

  1. 1. Arbetet med digitalisering : Ett lärande i samspel

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Emma Johanna Svensson Bleckert; Sofia Birgitta Hedberg Millberg; [2020]
    Nyckelord :Digitalisering; Digitala verktyg; Digital kompetens; Förskola;

    Sammanfattning : Undersökningens syfte är att undersöka förskollärares och barnskötares arbete med digitalisering i förskolan. Undersökningen har en kvalitativ ansats och bygger på semistrukturerade intervjuer med både förskollärare och barnskötare. LÄS MER

  2. 2. I klassen är det lite svårare...men jag får hjälp : En kvalitativ studie om sex elever i årskurs fyra till sex och deras beskrivelser av stöd i sin läs- och skrivutveckling.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Birgitta Svensson; [2018]
    Nyckelord :socio-cultural perspective; pupils perspective; learning aid; read and write difficulties; primary school; middle school; sociokulturellt perspektiv; elevperspektiv; inlärningsstöd; läs- och skrivsvårigheter; grundskolan; mellanstadiet;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka hur elever i svårigheter, inom området läs- och skrivutveckling, beskriver de stödinsatser som ges under grundskolans årskurser fyra till sex.  Mitt val blev då att samtala med barnen och ge utrymme för deras tankar och funderingar genom intervjuer. LÄS MER

  3. 3. Arbetslagets funktion när det gäller bedömning och betygssättning i grundsärskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Birgitta Svensson; [2018]
    Nyckelord :förutsättningar; intellektuella funktionsnedsättningar; organisationspedagogik; pedagoger; samarbete.;

    Sammanfattning : När Lgr 11 infördes i grundsärskolan hamnade fokus på kunskapsutveckling och kunskapskrav mot den tidigare Lpo 94 som var mer inriktad på omsorg. När kraven höjdes genom den nya läroplanen så blev betyg och bedömningsfrågorna aktuella även på grundsärskolan. LÄS MER

  4. 4. Manligt och kvinnligt i årskurs 8- Kvantitativ innehållsanalys av texter och bilder i två läroböcker i engelska

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Netja Reinhamre; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : AbstractExamensarbete inom Lärarprogrammet LP01Titel: Manligt och kvinnligt i årskurs 8 - Kvantitativ innehållsanalys av texter och bilder i tvåläroböcker i engelskaEnglish title: Masculinity and femininity in (Swedish) 8th grade - Quantitative contentanalysis of texts and images in two English textbooksFörfattare: Netja ReinhamreTermin och år: VT 2017Kursansvarig institution: Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapHandledare:Birgitta SvenssonExaminator: Florenda Gallos CronbergRapportnummer: VT17-2930-001-LAU690Nyckelord: Läromedel, engelska, jämställdhet, genusSammanfattningGenom en att räkna namn/pronomen, sysselsättningar, adjektiv och personer på bild har jag undersökttextböckerna Wings 8 och Good Stuff Gold C i syfte att ta reda på om de kan klassificeras som kvantitativtjämställda. Med kvantitativ jämställdhet menar jag att båda könen är representerade till minst 40 %. LÄS MER

  5. 5. "Att läsa för livet liksom"

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Annika Dahlberg; Hanna Petersson; [2016]
    Nyckelord :läsundervisning lässvårigheter critical literacy;

    Sammanfattning : AbstraktTitel: ”Att läsa för livet liksom” - En kvalitativ studie kring lärares erfarenheter och uppfattningar om läsutveckling, lässvårigheter och critical literacyFörfattare: Annika Dahlberg och Hanna PeterssonTyp av uppsats: Examensuppsats, avancerad nivå, 15 hpHandledare: Anna-Karin Svensson, Examinator: Birgitta LansheimProgram: Speciallärarprogrammet, Skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö högskola, 90 hp.Datum: 2016-05-24Förväntat kunskapsbidrag: Vår studie bidrar med tio lärares erfarenheter och uppfattningar kring läsundervisning, lässvårigheter och critical literacy. LÄS MER