Sökning: "blyghet i förskola"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden blyghet i förskola.

  1. 1. Blyga barn i förskolan : En kvalitativ studie om pedagogers perspektiv på blyga barn i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Hanna Mattsson; [2023]
    Nyckelord :Shy Children; inclusion; the role of the preschool teacher; preschool; Blyghet; inkludering; pedagogers förhållningssätt; förskola;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att öka kunskapen om pedagogers perspektiv på blyga barn i förskolan. Studien är kvalitativ och datainsamlingen gjordes genom enkätbaserade intervjuer via internet. Enkäten och missivbrevet skickades ut till 74 förskolerektorer och därefter till 101 förskolor. LÄS MER

  2. 2. "De är med, men de är inte med... de är med brevid, men de är inte med i" : En kvalitativ studie om förskollärares erfarenheter av arbetet med barn som betraktas som tysta och blyga

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Anna Andersson; Maria Mårtensson; [2023]
    Nyckelord :Tysta och blyga barn; förskola; lärande; förskollärare; inkludering; likvärdig; stöd; strategier;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att synliggöra och bidra med kunskap kring de barn som betraktas som tysta och blyga barn i förskolan. Genom att ta del av förskollärarnas uppfattningar av att möta barn som betraktas som just tysta och blyga, samt hur förskollärare arbetar för att främja dessa barns lärande och utbildning, ville vi få en djupare förståelse kring dessa barns roll i förskolan. LÄS MER

  3. 3. "Jag är lite blyg" : - En kvalitativ studie som undersöker förskollärares förhållningssätt, metoder och verktyg för att inkludera blyga barn i förskolans verksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Nora Eriksson; Tove Bentesjö; [2023]
    Nyckelord :Blyghet; inkludering; verktyg; barndomssociologi; intervju; förskola;

    Sammanfattning : I denna kvalitativa intervjustudie behandlas ämnet blyghet hos barn i förskolan. Studien syftar till att undersöka förskollärares förhållningssätt, metoder och verktyg som används för att inkludera blyga barn i förskolans verksamhet, utifrån fokus på arbetet med yngre och äldre barn. LÄS MER

  4. 4. Blyga barns delaktighet i förskolans verksamhet : Pedagogers syn på blyghet samt pedagogers strategier för ökad delaktighet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Emma Larsson; Rebecca Åström; [2022]
    Nyckelord :Blyg; blyga barn; delaktighet; förskola; pedagog;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att ta reda på hur pedagoger pratar om blyga barn i förskolans verksamhet, samt att ta reda på hur pedagoger uttrycker att de arbetar för att se till att de blyga barnen får den delaktighet de har rätt till. Tidigare forskning visar på att det finns brister i arbetet med blyga barns delaktighet i förskolans verksamhet. LÄS MER

  5. 5. Barn i behov av särskilt stöd i lek i förskolan : En kvalitativ studie om lekstöd ur pedagogperspektiv

    M1-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Mahsa Montazer Mahjoub; Benjamin Perez Moreno; [2021]
    Nyckelord :Lek; Lekstöd; Leksvårigheter; Förskola; Pedagog; Lekmiljö; Sociokulturella Perspektivet; Proximala utvecklingszon; Scaffolding; Förhållningssätt; Samspel; Kvalitativ Studie; Intervjuguide; Artefakter; Tematisk Analys;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte är att belysa hur pedagogerna beskriver sitt arbete för att stödja barn med leksvårigheter genom att, bland annat, skapa en stimulerande lekmiljö.Metod: För att besvara studiens frågeställningar genomfördes åtta kvalitativa intervjuer, med informanter från olika förskolor i storstaden. LÄS MER