Sökning: "bourdieu skola"
Visar resultat 21 - 25 av 44 uppsatser innehållade orden bourdieu skola.
21. SPINDELN I NÄTET : Föräldrars perspektiv på samverkan av insatser kring barn och unga med neuropsykiatriska diagnoser
Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Our aim with this study is to create an understanding of how parents of children and young people with neuropsychiatric diagnoses experience cooperation and response from and between schools and authorities. Research show that cooperation can be successful, but that the path is often problematic. LÄS MER
22. Återvändarna - en studie om val av skola.
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Bakgrund: Forskning visar att elever i storstädernas förorter påverkas av den negativa uppfattning som finns av deras område. Det relationella samspelet som finns mellan förorten och innerstaden, tillsammans med det fria skolvalet, är en orsak till varför att många elever söker sig ifrån skolan i sitt bostadsområde till förmån för de mer attraktiva innerstadsskolorna. LÄS MER
23. Vilka väljer vad och varför? : En kvantitativ studie om deltagandet i det fria skolvalet
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : I Sverige är föräldrar och elever sedan början på nittiotalet fria att själva välja vilken skola de vill. I vilken utsträckning det fria skolvalet utnyttjas skiljer sig emellertid mellan olika samhällsgrupper. LÄS MER
24. Fyra föräldrars röster om möten med specialpedagoger
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Bernquist, Maria och Staxlund, Jenny (2015). Fyra föräldrars röster om möten med specialpedagoger. Four parents’ voices about meetings with special educators. Specialpedagogprogrammet, Skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö högskola. LÄS MER
25. ”Å ena sidan, så är vi helt oumbärliga, å andra sidan så behöver vi ingenting” : En kvalitativ studie av hur fritidspedagoger upplever att deras yrkesroll påverkats av att fritidshemmet blivit en del av skolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : In the early nineties leisure-time pedagogic establishments moved in to school. The aim of the study is to try to find out how leisure-time pedagogues, who have been working for a long time, experience the moving of their establishment in to school and how this affect their practical work and their profession. LÄS MER