Sökning: "hur det är att vara föräldrar till barn med autism"

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden hur det är att vara föräldrar till barn med autism.

  1. 1. NPF-mödrars livsvärld. Om känslor kring diagnostisering och bemötande

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Vanesa Lunde; [2023-03-22]
    Nyckelord :NPF; ADHD; autism; mödrar;

    Sammanfattning : Syfte: Den här studiens syfte är att belysa och problematisera motsättningarna mellan samhällets förväntan på barns utveckling och NPF-mödrars känsla av osäkerhet och otillräcklighet, som byggs upp i mötet med omgivningens krav. Genom detta ämnar studien ge förslag till förbättringar gällande bemötande från vård och skola gentemot föräldrar, samt andra övergripande förbättringar i samhället för att minska den snäva syn på normalitet som råder. LÄS MER

  2. 2. Idrottens vägar till inkludering i föreningsmiljö. : En undersökning om NPF-anpassningar inom idrottsrörelsen.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Idrottsvetenskap

    Författare :Eduardo Portocarrero; Sandra Olsson; [2023]
    Nyckelord :ADHD; ADD; autism; fysisk aktivitet; stillasittande;

    Sammanfattning : Forskning visar att barn och ungdomar med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar,NPF, slutar att idrotta tidigare än barn och ungdomar utan NPF. Det finns också enproblematik där barn och ungdomar med NPF i högre grad är stillasittande. LÄS MER

  3. 3. Hur föräldrar till barn och unga med autism upplever barnens övergång till tonåren och vad föräldrarna gör för att främja sitt välmående och aktivitetsbalans

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaper; Lunds universitet/Hållbar vardag och hälsa i ett livsperspektiv

    Författare :Sandra Charlotte Lindgren; Alma Olsson; [2023]
    Nyckelord :vårdnadshavare; tonåringar med autism; puberteten; övergångsperioden; rutiner; strategier; aktivitetsmönster; välbefinnande; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Bakgrund: Att vara förälder till ett barn eller ungdom med autism ställer höga krav på föräldraskapet och påverkar aktivitetsmönstret. Stor del av forskningen fokuserar på svårigheterna som följer med diagnosen men kunskapen om vad föräldrarna gör för att främja sin aktivitetsbalans är begränsad. LÄS MER

  4. 4. Vad tycker barn/ungdomar med ASD om fysisk träning och fysisk aktivitet - en kartläggning före och efter en träningsperiod

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Människan i rörelse: hälsa och rehabilitering

    Författare :Jasmin Lindquist; Elin Löfdahl; [2022]
    Nyckelord :Autism; Epilepsi; Fysisk aktivitet; Fysisk träning; Barn; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Bakgrund Autism Spectrum Disorder (ASD) innebär att en person ofta har svårt med sociala interaktioner, uppvisar stereotypa beteende och begränsade intressen. Mellan 5–46% av personer med ASD har även epilepsi (EP). Målgruppen är vanligen mer stillasittande och detta medför hälsorisker som kan minskas genom fysisk aktivitet. LÄS MER

  5. 5. ROLLEN SOM KONTAKT-TRÄNARE : Vårdpersonalens uppfattning om användningen av manualbaserad gruppbehandlingsmetod i arbete med barn och ungdomar med autism

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Leila Marx; [2021]
    Nyckelord :Professional experience; autism; social skills training; children and adolescents; Grounded Theory; KONTAKT; Professionell erfarenhet; autism; social färdighetsträning; barn och ungdomar; grundad teori; KONTAKT;

    Sammanfattning : Socialt samspel är en viktig komponent för individens utveckling av verklighetsuppfattning, personlighet och identitet. Eftersom barn och ungdomar med autism har nedsättningar som påverkar deras sociala samspel blir insatser kring social färdighetsträning en åtgärd som påverkar deras och hela deras familjs livskvalitet. LÄS MER