Sökning: "bourdieu skola"
Visar resultat 6 - 10 av 44 uppsatser innehållade orden bourdieu skola.
6. Idrottslärares upplevda status
Magister-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaperSammanfattning : En ständigt aktuell diskussion om lärares status förs i media, bland politiker och bland lärare själva. Trots att diskussionen berör alla lärare i dagens skola så råder det upplevda skillnader beträffande status beroende på om man undervisar i ett teoretiskt eller i ett praktiskt ämne (Killgren, 2021). LÄS MER
7. Musikläraren, en galjonsfigur för musikämnets legitimitet?
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälleSammanfattning : Föreliggande studie undersöker vilka legitimeringsdiskurser för musikämnet tre musiklärare i grundskolan uttrycker i samtal om musikämnet, samt hur dessa legitimeringsdiskurser förhåller sig hierarkiskt till varandra. Studien har ett kvalitativt angreppssätt med kritisk diskursanalys som teoretisk och metodologisk utgångspunkt. LÄS MER
8. När dörren öppnas: en studie om gränslandsarbete av lärare och läraravlastande yrkespersoner i svensk skola
Master-uppsats, Göteborgs universitet/FörvaltningshögskolanSammanfattning : Syfte: Syftet med studien som presenteras i denna uppsats är att skapa förståelse kring hur professionella och avlastande yrkespersoner agerar och förhåller sig till gränserna mellan yrkesgrupperna. För att uppfylla syftet betraktas införandet av avlastande yrkesroller i svensk skola. LÄS MER
9. Mötet mellan skola och äldreboende
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Syftet med examensarbetet är att beskriva och problematisera elevers och lärares upplevelser av ett pågående skolprojekt om värdegrunden i relation till undervisning. Skolprojektet är utformat så att elever från årskurs fyra, fem och sex själva får planera, leda och genomföra fysiska aktiviteter för äldre på ett närliggande äldreboende. LÄS MER
10. Fritidshemsläraren i skolans värld : En vetenskaplig essä om maktrelationen mellan lärare i fritidshem och lärare i den obligatoriska skolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : The purpose of this scholarly essay is to gain an increased understanding of the power relationship between teachers in after-school centers and teachers in the compulsory school. The starting point for the essay is a story which deals with various self-experienced situations where an imbalance in power is perceived as particularly noticeable. LÄS MER