Sökning: "c- kvalitativ metod genus"

Visar resultat 21 - 25 av 38 uppsatser innehållade orden c- kvalitativ metod genus.

  1. 21. Katt, kanin, spyfluga, pojke eller flicka? En kvalitativ litteraturstudie ur ett genusperspektiv av fem populära bilderböcker

    C-uppsats,

    Författare :Camilla Davour; Patricia Persson; [2010]
    Nyckelord :Bilderbok; genus; genusstereotyp; förskolan; litte;

    Sammanfattning : Bakgrund och syfte:I Läroplanen för förskolan framhålls att förskolan ska motverka traditionella könsroller och könsmönster, samt att flickor och pojkar ska ha samma möjligheter att utvecklas utan begränsningar utifrån stereotypa könsroller. Utifrån de erfarenheter vi tillägnat oss genom verksamhetsförlagd utbildning har vi uppmärksammat att bilderboken har en framträdande plats i den pedagogiska verksamheten i förskolan. LÄS MER

  2. 22. Identitet och utbildning. En uppsats om samspelet mellan identitet och utbildning

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Magnus Karlsson; Linus Olsson; [2009-12-16]
    Nyckelord :Högskoleutbildning; Identifikation; Social identitet;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att söka samband mellan studenters identitet och utbildningsområde, vidare att studera vilka faktorer som inverkar såsom personliga egenskaper, socioekonomisk bakgrund, värderingar, härkomst och genus. För att täcka detta syfte har studien följande forskningsfrågeställning: Hur ser ett eventuellt samband ut mellan studenters identitet och utbildning? Undersökningen utgår från en kvantitativ metod där en webbenkät e-postats till studenter på fyra olika utbildningar på Göteborgs Universitet. LÄS MER

  3. 23. Genus och anstalt En analys av en kvinnoanstalts behandlingsprogram samt aktiviteter och dess eventuella latenta effekt som genusskapare

    C-uppsats,

    Författare :Charlotta Thodelius; Leyla Ötunc; [2009-06-30]
    Nyckelord :Kvinnor i anstalt; behandlingsprogram; straffets latenta och manifesta funktioner;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar: Syftet med studien är att se om och i så fall hur straffet har en latent genusskapande funktion genom att se till hur personal och intagna upplever främst behandlingsprogrammen, men även ”vardagslivet”, på en anstalt. Vi har använt oss av följande frågeställningar: • Efter vems önskemål/behov är behandlingsprogrammen utformade? • Hur upplevs möjligheten att förändra/påverka behandlingsprogrammen? • Hur upplevs graden av frivilligt deltagande i behandlingsprogrammen? • Hur upplevs skillnader/likheter mellan manliga och kvinnliga anstalter i form av behandlingsmöjligheter? Metod och material: Studien bygger på en kvalitativ metod, där intervjuer ligger till grund för resultatet. LÄS MER

  4. 24. De unga männens relation till sjöjungrun (bok och bibliotek)

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik och masskommunikation

    Författare :Lisa Ligardh; Ellen Seijsing; [2009-03-05]
    Nyckelord :konsumtion; mässor; Unga män; varumärke; image; profil; målgruppsanalys; genus; fokusgrupper; kultur;

    Sammanfattning : Titel: De unga männens relation till sjöjungfrun Författare: Lisa Ligardh & Ellen Seijsing Kurs: Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap, MK1500, Institutionen för journalistik och masskommunikation vid Göteborgs universitet. Termin: Höstterminen 2008 Handledare: Britt Börjesson Sidantal: 55 sidor Syfte: Vårt syfte är att undersöka unga mäns attityder och kunskap om varumärket Bok och bibliotek och dess mässa. LÄS MER

  5. 25. Hästtjejer - en studie om stallet som identitetsutvecklande arena.

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Ylva Bjereld; [2009-01-15]
    Nyckelord :Hästtjejer; identitet; identitetsutveckling; KASAM;

    Sammanfattning : Ridning är Sveriges näst största sport, bara fotbollen är större. För många tjejer är stallet mer än en plats där själva sporten utövas. Stallet blir till en slags fritidsgård där nästan all ledig tid spenderas, även om själva ridaktiviteten ibland utförs endast en gång per vecka. LÄS MER