Sökning: "case företag agentteori"

Visar resultat 6 - 9 av 9 uppsatser innehållade orden case företag agentteori.

  1. 6. En fallstudie om belöningsbaserad crowdfunding

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Economics

    Författare :Caroline Blom; Natalie Kovaleff Malmenstedt; Frida Söderbäck; [2014]
    Nyckelord :crowdfunding; finansiellt gap; finansiering; informationsasymmetri; agentteori; pecking order;

    Sammanfattning : Nya företag är viktigt för svensk ekonomi. De bidrar till bland annat sysselsättning, innovationer och välfärd. Sverige har idag ett lågt nyföretagande i jämförelse med andra EU-länder och en av orsakerna till detta är svårigheten för dessa företag att attrahera externt kapital. LÄS MER

  2. 7. Transnationella kooperativa fusioner ur ett agentteoretiskt perspektiv : med fusionen mellan Arla och MD Foods som utgångspunkt

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Economics

    Författare :Christoffer Lidén; Kristofer Stenvall; [2012]
    Nyckelord :Fusion; Arla; MD Foods; Arla Foods; agentteori; kooperativ; ledarskap;

    Sammanfattning : Fusionen mellan Arla och MD Foods är "Fusionen som ingen har prövat förut" har Jens Bigum verkställande direktör i Arla Foods som överskrift på sin VD-berättelse i årsredovisningen år 2000. I samband med fusionen bildades världens största mejerikooperativa företag. LÄS MER

  3. 8. Tillämpningen av armlängdsprincipen : En studie om hur tillämpningen av armlängdsprincipen påverkas av Skatteverkets ökade fokus på internprissättning

    Kandidat-uppsats, Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Julia Nilsson; Ellen Landgren; [2010]
    Nyckelord :internprissättning; armlängdsprincipen; dokumentationskrav; agentteori;

    Sammanfattning : The arm’s length principle has existed in Swedish law since 1928 but has previously been given little attention. In 2007, documentation requirements were introduced, and the government began to do tax audits regarding transfer pricing. LÄS MER

  4. 9. Från detaljistkooperation till börsnoterat bolag : fallet butikskedjan JC

    L3-uppsats, SLU/Dept. of Economics

    Författare :Ulrika Nilsson; [2002]
    Nyckelord :kooperation; detaljistkooperation; frivilligkedja; vertikal integraion; strategi; agentteori; börsnotering; JC;

    Sammanfattning : Dagens konsumtionsvarumarknad präglas av hård konkurrens, där stora och små företag agerar. För att lyckas på marknaden måste alla aktörer bedriva en strategi, som passar såväl marknadens krav som företagets egen organisationsform. Trenden idag är att stora företag blir allt större, vilket skapar marknadstäckning och skalfördelar. LÄS MER