Sökning: "code of conduct CSR"
Visar resultat 1 - 5 av 52 uppsatser innehållade orden code of conduct CSR.
1. Den hållbara resan genom socialt ansvar
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för modevetenskapSammanfattning : The primary aim of the following study is to examine how a brand can achieve social sustainability by integrating ethical Corporate Social Responsibility (CSR) into their communication of reports. This thesis will study the two active fashion brands GANNI and H&M Group with material that consist of two qualitative content analyses of “GANNI Responsibility Report 2021” and “H&M Group Annual and Sustainability Report 2021”. LÄS MER
2. Controlling Social Sustainability in the Apparel Industry : A qualitative study of how Scandinavian apparel companies control social sustainability in their supplier networks
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/FöretagsekonomiSammanfattning : The apparel industry is one of the first industries being criticized and publicly shamed for not taking enough social responsibility for the workers in their supply chain. Today, most of the apparel production takes place in developing countries such as Bangladesh, China, Cambodia and Vietnam. LÄS MER
3. Hållbarhetskrav på underleverantörer belägna i riskområden En studie om hållbarhetskrav ur ett CSR-perspektiv applicerat på underleverantörer i riskområden
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Bakgrund/problembeskrivning: Ett ökat intresse för hållbarhet från intressenter och kunder har lett till ökade hållbarhetskrav längs hela försörjningskedjan (Grimm, Hofstetter & Sarkis, 2018). Att granska och kontrollera underleverantören bedöms som ett komplext problem eftersom många företag inte själva har direkt kontakt med underleverantören (Andersen & Skjoett- Larsen, 2009). LÄS MER
4. Styrmedel för planetär avlastning - En fallstudie om styrning utformad utifrån frivilligt satta hållbarhetsmål i ett svenskt kapitalförvaltningsbolag
C-uppsats, Handelshögskolan i Stockholm/Institutionen för redovisning och finansieringSammanfattning : A key aspect for legitimacy in businesses today, is to incorporate sustainability. But to achieve sustainable practises that benefit the business, integrating management control systems (MCS) is a necessity (Cruzen et al., 2017). The aim of this thesis is to examine how MCS connect to voluntarily set sustainable goals. LÄS MER
5. Drömmen om den turistfria stranden : En kvalitativ studie om marknadsföringsetiska ställningstaganden hos svenska resebolag
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)Sammanfattning : Abstrakt Studiens syfte Syftet med denna studie är att jämföra hur marknadsföringen från olika typer av resebolag speglar deras inställning och förhållningssätt till etiska dilemman samt att jämföra om eller hur de skiljer sig i frågan. Teoretiska referensramar Studiens slutsatser dras med stöd i Corporate social responsibility, hållbart agerande samt turismens etiska dilemman med code of conduct som främsta referens. LÄS MER