Sökning: "csr intressenter påverkan"

Visar resultat 31 - 35 av 81 uppsatser innehållade orden csr intressenter påverkan.

  1. 31. Framtida CFP:s påverkan på nuvarande CSR-investeringar : En kvantitativ studie på 890 europeiska bolag

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Stefan Pehrsson; Lina Töyrä; [2019]
    Nyckelord :CSR; CFP; social responsibility; philanthropy; profit maximization; signaling.; CSR; CFP; socialt ansvar; filantropi; vinstmaximering; signalering.;

    Sammanfattning : Syfte: Sambandet mellan CSR och CFP har undersökts otaliga gånger utan att forskarna kommer överens om huruvida det finns ett samband eller inte. Därmed finns också olika åsikter om vilket motiv som driver företag att investera i CSR. Tidigare forskning har fokuserat på två huvudmotiv: vinstmaximerings- samt filantropiska motiv. LÄS MER

  2. 32. Extern och intern CSR och dess påverkan på företagets marknadsvärde : En kvantitativ studie på europeiska börsnoterade företag

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Katja Andersson; Emma Magnil; [2019]
    Nyckelord :CSR; market value; External CSR; Internal CSR; CSR; marknadsvärde; extern CSR; intern CSR;

    Sammanfattning : Syfte: Sambandet mellan CSR och företagets marknadsvärde har undersökts i ett flertal tidigare studier. Vår studie riktar istället fokus på hur företagets marknadsvärde förändras när externa och interna CSR-åtgärder separeras. LÄS MER

  3. 33. Jämförbarhet i hållbarhetsredovisning : En studie om jämförbarhet i redovisningen av miljömässig påverkan hos svenska industriföretag

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Rebecca Öberg; Moa Granséll; [2019]
    Nyckelord :Comparability; consistency; sustainability reporting; Corporate Social Responsibility; CSR; Global Reporting Initiative; GRI; Jämförbarhet; konsekvens; hållbarhetsredovisning; Corporate Social Responsibility; CSR; Global Reporting Initiative; GRI;

    Sammanfattning : Ett av de viktigaste målen med redovisning är att informationen är jämförbar över tid och mellan företag, detta möjliggör bland annat för investerare att fatta rationella beslut. Idag är det lagstadgat att stora företag ska hållbarhetsredovisa men denna rapportering är flexibel vilket försvårar jämförelser. LÄS MER

  4. 34. Effektiv kommunikationsstruktur vid intern kommunikation av Corporate Social Responsibility -En fallstudie ur ett medarbetarperspektiv av ett företag inom banksektorn

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Emma Elofsson; Hanna Sekander; [2018-06-15]
    Nyckelord :Corporate Social Responsibility; Intern; Kommunikation; Kommunikationsstruktur;

    Sammanfattning : Bakgrund och problem: Att allt fler ägare och intressenter efterfrågar mer samhällsansvar och hållbarhetsarbete från företag, medför att företag bör ta hänsyn till detta och integrera dessa krav och behov i sin verksamhet. Mycket tid och resurser avsätts ofta på den externa kommunikationen av det arbete företagen gör inom CSR och ofta glöms vikten av den interna kommunikationen och dess struktur bort. LÄS MER

  5. 35. CSR och Agenda 2030 : En flerfallsstudie om Agenda 2030s påverkan på hållbarhetsarbetet hos svenska energiföretag

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Företagsekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Amanda Callerud; Hanna Månsson Rosengren; [2018]
    Nyckelord :Corporate Social Responsibility; social responsibility; shareholders; Agenda 2030; Corporate Social Responsibility; samhällsansvar; intressenter; Agenda 2030;

    Sammanfattning : Problemformulering År 2015 beslutade FN om en ny universell hållbarhetsplan, vid namn Agenda 2030, som syftar till att förbättra de sociala, ekonomiska och miljömässiga förhållanden som råder i världen. Enligt EU-kommissionen ska CSR-arbete ledas på initiativ av företaget. LÄS MER