Sökning: "csr intressenter påverkan"

Visar resultat 21 - 25 av 81 uppsatser innehållade orden csr intressenter påverkan.

  1. 21. Corporate social responsibility communication in apparel retail industry

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Forest Economics

    Författare :Natalie Saati; [2021]
    Nyckelord :apparel retail; CSR commitment; CSR communication; CSR communication strategy; CSR motives; institutional theory; legitimacy; sustainability; CSR; CSR engagemang; CSR kommunikation; CSR kommunikationsstrategier; CSR motiv; hållbarhet; institutionell teori; klädhandlare; legitimitet;

    Sammanfattning : The apparel industry is accused of being socially and environmentally irresponsible. Due to the growing awareness of the social and environmental impact caused by the apparel industry, stakeholders are increasingly vigilant and demand ethical corporate behavior. LÄS MER

  2. 22. Påverkar sociala kontroverser företags marknadsvärde? : En kvantitativ studie på 1152 publika bolag under en tioårsperiod

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Emma Jonsson; Alice Rammelt; [2021]
    Nyckelord :ESG; Corporate Social Responsibility CSR ; Corporate Social Irresponsibility CSI ; Social controversies; Stakeholder theory; Legitimacy theory; ESG; Corporate Social Responsibility CSR ; Corporate Social Irresponsibility CSI ; Sociala kontroverser; Intressentteorin; Legitimitetsteorin;

    Sammanfattning : Syfte: Intresset för företags sociala ansvarstagande har ökat markant sedan millennieskiftet och har sedan dess varit föremål för en intensiv debatt bland forskare, intressenter och företag. Det existerar en mängd forskning som undersöker förhållandet mellan företags sociala ansvarstagande (CSR) och finansiella prestation, medan företags sociala oansvarstagande (CSI) är ett i stort sett outforskat område. LÄS MER

  3. 23. Miljökontroverser och dess påverkan på företags marknadsvärde : En kvantitativ studie

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Carl Tangfelt; Olivia Wikberg; [2021]
    Nyckelord :CSR; ESG-score; environmental controversies; CSP-score; corporate scandals; market value; visibility; CSR; ESG-betyg; miljökontroverser; CSP-poäng; företagsskandaler; marknadsvärde; synlighet;

    Sammanfattning : Titel: Miljökontroverser och dess påverkan på företags marknadsvärde   Nivå: Examensarbete på Grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi   Författare: Carl Tangfelt och Olivia Wikberg   Handledare: Jan Svanberg   Datum: 2021 - juni     Syfte: I dagens samhälle debatteras hållbarhet och klimat i stor utsträckning. Detta påverkar också företagen. LÄS MER

  4. 24. CSR-prestations påverkan på tillgång till kapital : En kvantitativ studie på 272 noterade företag inom EU

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Johanna Svarfvar; Erika Sörell; [2020]
    Nyckelord :CSR; ESG; access to capital; capital constraints; KZ-index; WW-index; SA-index; CSR; ESG; tillgång till kapital; kapitalbegränsningar; KZ-index; WW-index; SA-index;

    Sammanfattning : Sammanfattning Titel: CSR-prestations påverkan på tillgång till kapital Nivå: Examensarbete på Grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi Författare: Erika Sörell och Johanna Svarfvar Handledare: Jan Svanberg Datum: 2020 – juni  Syfte: Företags sociala ansvarstagande (CSR) blir en allt viktigare fråga i samhället och olika intressenter ställer högre krav på företagen. Det finns olika åsikter om CSR-aktiviteter är en onödig kostnad för företag. LÄS MER

  5. 25. Kulturella skillnaders inverkan på hållbarhetsredovisning : en kvantitativ studie om kulturella skillnader i svenska och spanska företags hållbarhetsrapporter

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Svea Johansson; Ellinor Hansson; [2020]
    Nyckelord :Hofstede; Kulturella skillnader; Hållbarhetsredovisning; Hållbarhetsrapport; CSR; CSR Disclosure; Hållbarhetskommunikation; Kvantitativ innehållsanalys.;

    Sammanfattning : Den allt vanligare hållbarhetsredovisningen har visat sig vara en essentiell del för att intressenter och investerare ska ha förtroende till företag och kunna fatta rationella beslut. En påverkande faktor för hur företag kommunicerar sitt hållbarhetsarbete är kulturella skiljaktigheter mellan företag i olika länder. LÄS MER