Sökning: "csr intressenter påverkan"

Visar resultat 36 - 40 av 81 uppsatser innehållade orden csr intressenter påverkan.

  1. 36. CSR och dess påverkan på investeringseffektivitet : en kvantitativ studie av 276 europeiska företag

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Frida Eldh; Julia Tran; [2018]
    Nyckelord :Corporate social responsibility CSR ; investment efficiency; financial performance; agency theory; agency problems; stakeholder theory; information asymmetry; ESG; CSR dimensions.; Corporate Social Responsibility CSR ; investeringseffektivitet; finansiell prestation; agentteori; agentproblem; intressentteori; informationsasymmetri; ESG; CSR-dimensioner;

    Sammanfattning : Företags sociala ansvar (CSR) blir allt viktigare för både företag, dess intressenter och för samhället. CSR har enligt tidigare forskning visat både positiva och negativa effekter på bland annat företags finansiella prestation. LÄS MER

  2. 37. Har företagets lönsamhet en modererande effekt på relationen mellan skatteundandragande och Corporate Social Responsibility? : En kvantitativ studie på 460 publika europeiska bolag under en tioårsperiod

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Elin Österlund; [2018]
    Nyckelord :CSR; ETR; ESG; Social Responsibility; Tax Avoidance; Slack Resource Theory; Pre-tax Earnings Performance; CSR; ETR; ESG; socialt ansvar; skatteundandragande; slack resource-teorin; lönsamhet;

    Sammanfattning : Syfte: Företagens sociala ansvar diskuteras alltmer frekvent och CSR har vuxit fram som en viktig fråga för företagen och dess intressenter. Som en respons på detta har frågan kring företagens ansvar att betala skatt också lyfts fram som en del i det sociala ansvaret. LÄS MER

  3. 38. Corporate Social Responsibility : How Corporate is the Responsibility?

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)

    Författare :Klara Nilsson; [2018]
    Nyckelord :CSR: Corporate social responsibility: Sustainability: Integration: Legitimacy: Stakeholders: Communication.; CSR: Corporate social responsibility: Hållbarhet: Integrerad: Legitimitet: Intressenter: Kommunikation;

    Sammanfattning : Bakgrund: Allt fler företag har idag erkänt betydelsen av att ta ett ökat samhällsansvar, Corporate Social Responsibility (CSR), samt att regelbundet kommunicera arbetet med deras intressenter. Då CSR saknar en enhetlig definition och därmed också en enhetlig modell att arbeta efter, skapar det emellertid oklarheter vad arbetet ska leda till. LÄS MER

  4. 39. Förtroendeingivande CSR-kommunikation : Konsumenternas syn på klädföretags CSR-engagemang som förmedlas via hemsidor

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Linnéa Sanborn; Pontus Gunnarsson; [2017]
    Nyckelord :Corporate Social Responsibility; CSR; Apparel industry; Trust; Communication; Websites; Corporate Social Responsibility; CSR; Klädbranschen; Förtroende; Kommunikation; Hemsidor;

    Sammanfattning : Corporate Social Responsibility (CSR) är företagens ansvar för den sociala-, miljömässigaochekonomiska påverkan de har på samhället. Begreppet inkluderar även företagens förmågaatt självmant engagera sig mer än vad lagen kräver. LÄS MER

  5. 40. Socialt ansvarstagande : En studie kring arbete med CSR inom detaljhandeln ochhur media kritiskt granskar detta

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Avd för företagsekonomi

    Författare :Amra Alagic; Emelie Anthonsen; [2017]
    Nyckelord :CSR; stakeholder; legitimacy; sustainability reports; CSI; media; CSR; intressenter; legitimitet; hållbarhetsredovisningar; CSI; media;

    Sammanfattning : Organisationers sociala ansvarstagande har på senare tid blivit allt mer uppmärksammat, speciellt inom detaljhandeln. CSR-arbete har blivit viktigt för samhället vilket påverkar verksamheters arbete med detta. Således har även medierapporteringen beträffande deras sociala ansvarstagande ökat. LÄS MER