Sökning: "dance teacher"

Visar resultat 16 - 20 av 64 uppsatser innehållade orden dance teacher.

  1. 16. Dansgenrer på svenska gymnasieskolor : en kvantitativ undersökning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms konstnärliga högskola/Institutionen för danspedagogik

    Författare :Evelina Strigner; [2021]
    Nyckelord :Dance genre; modern and contemporary dance; jazz; ballet; street; curriculum theory; dance education; upper secondary school; Dansgenre; modern och nutida dans; jazz; balett; street; läroplansteori; dansutbildning; gymnasieskola;

    Sammanfattning : Dance genres in Swedish upper secondary school - a quantitative survey Dance as a subject in upper secondary school is a relatively young subject with a vague framing that provides the teachers with more room for interpretation. The aim of this paper is to shed light on a somewhat unexplored researched field and to contribute with knowledge about what dance genres that are featured in Swedish upper secondary schools. LÄS MER

  2. 17. Danslärares praktik och mental träning som del av en holistisk dansundervisning : Mentala träningsprocesser och dess plats i dansundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Susanna Caldegren Berggren; [2021]
    Nyckelord :Dance; dance teaching; dance teacher; mindfulness; mental training; vocational education.; Dans; dansundervisning; danslärare; mindfulness; mental träning; yrkesutbildning.  ;

    Sammanfattning : Fokus för studien är danslärares förståelse och bruk av mentala träningsprocesser i dans­undervisningen. Syftet med studien är att beskriva hur danslärare, vid gymnasieprogram och yrkesprogram för dans i dag, arbetar med metoder som indikerar mental träning. LÄS MER

  3. 18. Är religion ett hinder för tjejer inom ämnet idrott och hälsa? : En kvalitativ studie om muslimska tjejers utmaningar i idrott och hälsa utifrån ett interkulturellt perspektiv

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Gabriella Bacchar; Sevinc Qurbanova; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställning: Syftet med denna studie var att undersöka muslimska tjejers upplevelser av deltagandet i idrottsundervisningen. Studiens frågeställningar var: - Upplever tjejerna att religionen medför hinder eller möjligheter i deltagandet i idrottsundervisningen? - I vilka/vilket delmoment har tjejerna upplevt hinder/möjligheter av att delta i undervisningen?    - Vilken kunskap upplever tjejerna att en idrottslärare är i behov av för att förstå muslimska tjejer i undervisningen?  - Upplever tjejerna att lärarna har kunskaper om deras religiösa bakgrund och i så fall kunnat arbeta utifrån det?   Metod: En kvalitativ intervjumetod har använts i studien med sex gymnasieelever från sex olika kommuner. LÄS MER

  4. 19. Idrottslärares upplevelse av kompetens i rörelse och dans - räcker detta för att bedriva momentet (ändamålsenligt)? : En kvalitativ intervjustudie riktad mot idrottslärare i årskurs 7–9

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Livia Wärdig; Nina Pettersson; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Aim and research questions The aim of this study is to examine what Physical Education teachers in grades 7-9 experiences in their teaching in movement and dance. The study also examines how movement and dance is applied in their teaching. LÄS MER

  5. 20. "Hänger ni med?" : En undersökning om danslärares frågor till eleverna

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Saga Isaxon; [2020]
    Nyckelord :Scaffolding; dance; questions; Mästarlära; dans; frågor; sociokulturell;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete har varit att undersöka vilka typer av frågor som används inom dansundervisningen på gymnasiet samt vilka bakomliggande faktorer och undervisningstraditioner som kan påverka hur lärarna väljer att använda sig av verbal kommunikation i sin undervisning. Arbetet tar sin utgångspunkt i sociokulturell teori samt socialkonstruktivism som fokuserar på hur kunskap är konstruerad i klassrummets sociala sammanhang genom språk och andra semiotiska medel. LÄS MER