Sökning: "dance teacher"

Visar resultat 21 - 25 av 64 uppsatser innehållade orden dance teacher.

  1. 21. Dansundervisning inom idrott och hälsa : en kvalitativ studie av idrottslärares upplevelser av att undervisa i dans på gymnasiet

    Kandidat-uppsats, Stockholms konstnärliga högskola/Institutionen för danspedagogik

    Författare :Olof Modén; [2020]
    Nyckelord :Dance; teaching and learning; experience; physical education; PE teacher; upper secondary school; Dans; undervisning; upplevelse; idrott och hälsa; idrottslärare; gymnasiet;

    Sammanfattning : Dance is represented in the main contents of the physical education curriculum in the upper secondary school but teaching dance can be a challenging task for PE-teachers because of large groups, student motivation, limited competence, lack of time or uncertainties of the benefits of dance. To gain more knowledge and possible solutions semi-structured interviews were performed with three PE-teachers, regarding their experiences of teaching dance. LÄS MER

  2. 22. Att integrera estetiska lärprocesser i andraspråksundervisning : En kvalitativ studie om hur engelsklärare i årskurs 4 arbetar med estetiska uttrycksformer i undervisningen

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Nihal Bakir; [2020]
    Nyckelord :Estetiska lärprocesser; andraspråk; andraspråksundervisning; icke-traditionella arbetssätt; multipel intelligensteori; professionell lärarutveckling;

    Sammanfattning : Primary schools in Sweden today display a significant lack of aesthetic learning processes and non-traditional teaching methods in all school subjects. It is well established, through previous studies, that the use of music, art, dance and drama activities benefits student’s language development in second language learning. LÄS MER

  3. 23. ”Det jag lär med kroppen fastnar lättare i knoppen” : Fem lärares uppfattningar av estetiska lärprocesser i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Sara Malmström; [2020]
    Nyckelord :Estetiska lärprocesser; ämnesövergripande; undervisning; lustfyllt lärande; uppfattningar;

    Sammanfattning : Den nuvarande läroplanen beskriver att undervisningen ska organiseras så att olika former av kunskap beaktas samt att varierade uttrycksformer tillämpas i elevernas lärande. Syftet med denna studie är att öka kunskapen om på vilka olika sätt estetiska lärprocesser med bild, drama, musik och dans, kommer till uttryck i undervisningen i förskoleklass och årskurs 1–3. LÄS MER

  4. 24. ”Du ser ju verkligen inte bara ditt ämne, utan du ser ju hela eleven” : Ett relationellt perspektiv på dansundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Denise Björk; [2020]
    Nyckelord :Inclusion; Meaning making; Norms; Relationships; Epistemology; Inkludering; Meningsskapande; Normer; Relationsskapande; Kunskapssyn;

    Sammanfattning : Denna studie har undersökt fem svenska danslärares syn på och erfarenheter av relationer och meningsskapande i sitt arbete på gymnasiet. Studien undersökte utmaningar avseende inkluderande undervisningsmetoder baserade på lärarnas egna erfarenheter. LÄS MER

  5. 25. Att sätta ord på det : en kvalitativ studie om danslärares uppfattning om närvaro och kommunikation i relation till deras betyg- och bedömningspraktik inom en yrkesdansarutbildning på gymnasial nivå

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms konstnärliga högskola/Institutionen för danspedagogik

    Författare :Martina Rubensson; [2020]
    Nyckelord :Dance; Teacher; Grading; Assessment; Assessment praxis; and Dance education; Dans; Lärare; Betyg; Bedömning och Bedömningspraktik;

    Sammanfattning : Dance pedagogy is an under-researched field. Much of the research within a Swedish school context focuses on the Aesthetic program, Dance. Therefore, the present study focuses on the Swedish vocational program for dancers at upper-secondary level. LÄS MER