Sökning: "dans och män"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden dans och män.

  1. 1. Kroppsuppfattning hos män : En studie om kroppsuppfattning hos utövare och icke-utövare av aktiviteter som främjar positiv kroppsuppfattning

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Therese Larsson-Berg; [2021]
    Nyckelord :body image; physical activity; positive body image; embodiment; men; kroppsuppfattning; fysisk aktivitet; positiv kroppsuppfattning; embodiment; män;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka mäns positiva kroppsuppfattning och embodiment. Syftet var också att jämföra män som utövar aktiviteter som främjar positiv kroppsuppfattning vandring, yoga, frigörande dans, klättring, dykning, kampsport, ridning och mindfulness meditation med män som inte utövar någon av dessa aktiviteter. LÄS MER

  2. 2. «Man ska alltid vara perfekt på att dansa, man ska alltid vara smalast och vältränad och man ska alltid se snyggast ut» : En kvalitativ och kvantitativ studie om danslärares upplevelse av perfektionistisk självpresentation och stress

    Kandidat-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Vendela Frejd Östman; Melissa Engström; [2020]
    Nyckelord :Perfektionistisk self-presentation; perfectionist; Dans; Perfektionistisk självpresentation; perfektionist; perfektionistisk;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar: Syftet med studien är att undersöka danslärares självskattade upplevelse av perfektionistisk självpresentation och stress inom danstävlingsverksamheten i Sverige. Tre frågeställningar besvarades i studien: 1) Finns det ett samband mellan perfektionistisk självpresentation och stress och ålder hos danslärare? 2) Finns det skillnader i skattning av perfektionistisk självpresentation mellan män och kvinnor? 3) Hur upplever danslärare perfektionistisk självpresentation och stress? Metod: Studien genomfördes både med en kvantitativ och kvalitativ forskningsmetod. LÄS MER

  3. 3. Jag dansar, därför är jag bög? : En autoetnografisk studie om hur dansbaserad gruppträning kan utmana heteronormer

    Master-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Niklas Ohlsson; [2020]
    Nyckelord :Queer; HBTQ; Modern dans; Autoetnografi; Gruppträning;

    Sammanfattning : Denna studie behandlar hur dansbaserad gruppträning kan utmana rådande heteronormer inom motionsidrotten. I dagens samhälle finns en tydlig hälsoklyfta inte bara mellan kvinnor och män utan även mellan de som faller in under heteronormen och de som bryter mot den. LÄS MER

  4. 4. Reklamens utformning och förändring under 2010-talet : En jämförelse mellan reklam riktad till män respektive kvinnor

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Markus Gerhardsson; [2019]
    Nyckelord :multimodal analys; reklam; reklamannonser; modelläsare; män; kvinnor;

    Sammanfattning : Syftet med det här arbetet är att ta reda på hur reklamannonser riktade till män respektive kvinnor är utformade idag och om det har skett någon märkbar förändring av utformandet av dessa under 2010-talet. För att kunna ta reda på detta analyserar jag fyra annonser riktade till män (två från 2011, två från 2019) och fyra annonser riktade till kvinnor (två från 2011, två från 2019), hämtade ur Café respektive Elle. LÄS MER

  5. 5. Glorious : Hur långt ifrån normen kan en musikvideo inom hiphopgenren avvika?

    Master-uppsats, Högskolan i Gävle/Media- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Emmely Hornborg; [2019]
    Nyckelord :amerikansk hiphop; gestaltningsteori; intersektionalitet; visuell kommunikation; Youtube;

    Sammanfattning : Vilka är förväntningarna på en musikvideo inom genren amerikansk hiphop? Många tänker på att en musikvideo ska innehålla pistoler, spontan dans, snabba bilar och avklädda unga tjejer. Precis de inslagen innehåller den typiska musikvideon under tidsperioden 1 januari – 30 september 2017. LÄS MER