Sökning: "datainsamlingsmetod kvalitativ kvantitativ"

Visar resultat 1 - 5 av 46 uppsatser innehållade orden datainsamlingsmetod kvalitativ kvantitativ.

  1. 1. Upplevelsen av diskriminering på arbetsmarknaden hos personer med hörselskada/dövhet – en enkätundersökning

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Yacqub Mohamed; [2022-10-05]
    Nyckelord :Hörselnedsättning; Dövhet; Arbetsmarknad; Diskriminering; Enkät; Hearing loss; Deafness; Labor market; Discrimination; Survey;

    Sammanfattning : Bakgrund: Hörselnedsättning är ett globalt växande problem och räknas som en vanlig funktionsnedsättning både i Sverige och västvärlden. Döva/hörselskadade ofta möter hinder för kommunikation och delaktighet i sitt dagliga liv. LÄS MER

  2. 2. Vegetarisk kost i grundskolan Hur elever och kökspersonal ställer sig till vegetarisk skollunch

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskap

    Författare :Hanna Johansson; Paulina Larsson; [2022-05-20]
    Nyckelord :vegetarisk kost; förändringsarbete; mellanstadieelever; skolmatsedel; vegetarisk skolmåltid;

    Sammanfattning : Vegetariska rätter som serveras i skolan har blivit allt mer förekommande på skolmatsedeln idag jämfört med för några år sedan. Detta har medfört att både elever och köksmästare fått anpassa sig till nya politiska riktlinjer när det kommer till skolmåltiderna. LÄS MER

  3. 3. Skapar LULUCF-förordningen oro hos svenska enskilda skogsägare i kursen Hållbart familjeskogsbruk 1?

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för skog och träteknik (SOT)

    Författare :Hobro Leon; [2022]
    Nyckelord :europeisering; LULUCF; förordning; oro; enskilda skogägare;

    Sammanfattning : Europakommissionen har förslagit en ändring i LULUCF-förordningen för denationella målen för ökad kolinlagring, som i praktiken kan medföra ett tak föravverkningen. Uppsatsen syftar på att undersöka ifall det finns en oro hos enskildasvenska skogsägare för en ökad europeisering av svenskt skogsbruk. LÄS MER

  4. 4. - Hur vill du ha den högläst? : Tillämpning av medierande redskap vid högläsning i årskurs 1 och 2

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Anna Makaroff; Sofia Johansson; [2022]
    Nyckelord :högläsning; monoton röst; inlevelse med rösten; illustrationer; kroppsspråk; förmåga; upplevelse; medierande redskap; bilderböcker;

    Sammanfattning : Avsikten med föreliggande studie är att bidra med kunskap kring elevers förmåga att förstå samt elevers uppfattning, i årskurs 1 och 2, av en åldersadekvat skönlitterär text utifrån olika sätt att högläsa. Detta gör vi genom att undersöka fyra olika sätt att högläsa där vi använder en:1) monoton röst, 2) inlevelse med rösten, 3) inlevelse med rösten samt visa illustrationer och 4) inlevelse med rösten, illustrationer och kroppsspråk. LÄS MER

  5. 5. Högläsning i förskolan : En studie kring pedagogers inställning till och resonemang om högläsning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Sanna Svensson; Evelina Serholt; [2022]
    Nyckelord :högläsning; förskola; språkutveckling; digitalisering;

    Sammanfattning : Högläsning har länge haft en central del i förskolans verksamhet och är viktigt för barn och deras utveckling på flera olika sätt, bland annat deras språkutveckling. Högläsning kan användas på olika vis, exempelvis som läsvila eller som ett pedagogiskt verktyg med syfte att lära barnen något specifikt. LÄS MER