Sökning: "de osynliga barnen"
Visar resultat 21 - 25 av 59 uppsatser innehållade orden de osynliga barnen.
21. Faderskap, närvaro och våld mot mödrar- beskrivningar av fäder i socialtjänstens barnavårdsutredningar
Master-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)Sammanfattning : Syftet med studien är att belysa hur fäder beskrivs i socialtjänstens barnavårdsutredningar då utredningarna aktualiserats till följd av att fadern misstänks ha våldfört sig på modern. Detta har gjorts genom att ta reda på hur fäderna är och görs närvarande i socialtjänstens barnavårdsutredningar. LÄS MER
22. Under samma tak men ändå skilda världar. En kvalitativ studie om könsnormer i förskolebarns fria lek
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : I förskolans verksamhet är den fria leken en aktivitet som enligt erfarenhet får stort utrymme. Här lämnas de äldre barnen ensamma att själva besluta över vem de ska leka med och vad. I den fria leken behöver barn förhålla sig till könsnormer och även den makt som inom dem reglerar deras sätt att agera. LÄS MER
23. Regler i en oviss världEn studie kring hur förskollärare kommunicerar regler i förskolan.
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Syftet med studien är att ta reda på hur förskollärare kommunicerar regler till barnen i förskolan. Fokus ligger på de olika tekniker som används vid regelkommunikation. LÄS MER
24. Information, råd och stöd till de osynliga barnen: närhet och distans i webbtexter riktade till barn som anhöriga i psykiatrin
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/SvenskaSammanfattning : Denna uppsats undersöker hur en psykiatrisk vårdinstitution väljer att informera om psykiska sjukdomar när mottagaren är barn som är anhöriga i psykiatrin. Syftet är att ta reda på vilka sociala strategier som används för att informera om ett känsligt ämne på ett respektfullt och förtroendeingivande sätt. LÄS MER
25. Inclusion - A study on the Organisation of Preschool Educational Environment
Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Den här studiens frågeställningar väcktes under ett förändringsarbete på en förskola.Pedagogerna uppmanades att arbeta Reggio Emilia inspirerat och det lades ner mycket energi på att skapa inspirerande och utmanande lärmiljöer. Lärmiljöerna skulle fördelas i förskolans byggnad. LÄS MER