Sökning: "de osynliga barnen"
Visar resultat 36 - 40 av 59 uppsatser innehållade orden de osynliga barnen.
36. Att synliggöra det osynliga - dokumentation i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Sammanfattning/abstractVårt syfte med denna studie var att problematisera dokumentationsarbetet i förskolan och visa vilka dilemman pedagogerna kan hamna i. Frågeställningar vi utgick ifrån var: Hur beskrivs pojkar, respektive flickor i dokumentationerna ur ett genusperspektiv? Hur kan barns identitetsskapande påverkas av dokumentationerna? Vem är dokumentationen till för och hur används den? För att få svar på våra frågor samlade vi in dokumentationer som pedagoger i förskolan har gjort. LÄS MER
37. De osynliga barnen : En kvalitativ studie om hur ett barnperspektiv tillämpas i vuxenpsykiatrisk verksamhet.
Kandidat-uppsats, Avdelningen för socialt arbete och psykologiSammanfattning : Studiens syfte var att undersöka hur och i vilken omfattning som ett barnperspektiv tillämpas i vuxenpsykiatrisk verksamhet. Frågeställningarna var: Hur uppmärksammas barn till vuxna med psykisk sjukdom inom vuxenpsykiatrin? Hur uppfattar professionella sina möjligheter och begränsningar att uppmärksamma barn till psykiskt sjuka föräldrar? Kvalitativa intervjuer genomfördes och Bronfenbrenners utvecklingsekologiska teori användes för att beskriva hur barnperspektivet kan uppmärksammas på olika nivåer. LÄS MER
38. Att synliggöra det osynliga barnet : Förskollärares uppfattningar om strategier som inkluderar inåtvända barn
M1-uppsats, Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskapSammanfattning : Förskolans uppdrag är bland annat att skapa goda lärande miljöer och lärandetillfällen som är anpassade efter barns individuella behov. Syftet med denna studie var att undersöka vilka pedagogiska strategier förskollärare i förskolan använder för att inkludera de barn som anses vara inåtvända. LÄS MER
39. Hur lär vi våra barn hantera trafikmiljön : Del II: En fallstudie om förskolebarns trafikförståelse
Magister-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Utgångspunkten i mina arbeten om barn och trafik har varit trafiksäkerheten som ett genomgripande samhällsproblem, med barnens utsatta läge i fokus. Arbetet är uppdelat i två delar, där ett examensarbete på C-nivå, som är en översikt, utgör Del I. LÄS MER
40. Bryta isen- göra det svåra pratbart : En kvalitativ studie av föräldrars upplevelser av Beardslees familjeintervention för dem själva och deras barn
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, PsykoterapiSammanfattning : Barn till föräldrar med psykisk ohälsa kallas ibland för de osynliga barnen. Beardslee familjeintervention (BFI) är en hälsofrämjande preventiv metod för barn till föräldrar med psykisk ohälsa. Den har en viss evidens för positiva långtidseffekter för barn och familjer när föräldern har depression. LÄS MER