Sökning: "de osynliga barnen"

Visar resultat 36 - 40 av 59 uppsatser innehållade orden de osynliga barnen.

  1. 36. Att synliggöra det osynliga - dokumentation i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Åsa Czernyson; Maria Mårtensson; [2013]
    Nyckelord :Dokumentation; Genus; Identitet; Pedagoger;

    Sammanfattning : Sammanfattning/abstractVårt syfte med denna studie var att problematisera dokumentationsarbetet i förskolan och visa vilka dilemman pedagogerna kan hamna i. Frågeställningar vi utgick ifrån var: Hur beskrivs pojkar, respektive flickor i dokumentationerna ur ett genusperspektiv? Hur kan barns identitetsskapande påverkas av dokumentationerna? Vem är dokumentationen till för och hur används den? För att få svar på våra frågor samlade vi in dokumentationer som pedagoger i förskolan har gjort. LÄS MER

  2. 37. De osynliga barnen : En kvalitativ studie om hur ett barnperspektiv tillämpas i vuxenpsykiatrisk verksamhet.

    Kandidat-uppsats, Avdelningen för socialt arbete och psykologi

    Författare :Kristin Erlandsson; Veronica Wallbäcks; [2013]
    Nyckelord :vuxenpsykiatri; barnperspektiv; psykisk sjukdom; barns behov;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka hur och i vilken omfattning som ett barnperspektiv tillämpas i vuxenpsykiatrisk verksamhet. Frågeställningarna var:   Hur      uppmärksammas barn till vuxna med psykisk sjukdom inom vuxenpsykiatrin? Hur      uppfattar professionella sina möjligheter och begränsningar att uppmärksamma      barn till psykiskt sjuka föräldrar?   Kvalitativa intervjuer genomfördes och Bronfenbrenners utvecklingsekologiska teori användes för att beskriva hur barnperspektivet kan uppmärksammas på olika nivåer. LÄS MER

  3. 38. Att synliggöra det osynliga barnet : Förskollärares uppfattningar om strategier som inkluderar inåtvända barn

    M1-uppsats, Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskap

    Författare :Ingvor Eriksson; [2012]
    Nyckelord :barn i behov av särskilt stöd; förskola; inklusion; inåtvänd;

    Sammanfattning : Förskolans uppdrag är bland annat att skapa goda lärande miljöer och lärandetillfällen som är anpassade efter barns individuella behov. Syftet med denna studie var att undersöka vilka pedagogiska strategier förskollärare i förskolan använder för att inkludera de barn som anses vara inåtvända. LÄS MER

  4. 39. Hur lär vi våra barn hantera trafikmiljön : Del II: En fallstudie om förskolebarns trafikförståelse

    Magister-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Nina Floreteng; [2012]
    Nyckelord :children; traffic; traffic education; traffic training; traffic learning; traffic safety; pre-school; barn; trafik; trafikfostran; trafikundervisning; trafikutbildning; trafikinlärning; trafiksäkerhet; förskola;

    Sammanfattning : Utgångspunkten i mina arbeten om barn och trafik har varit trafiksäkerheten som ett genomgripande samhällsproblem, med barnens utsatta läge i fokus. Arbetet är uppdelat i två delar, där ett examensarbete på C-nivå, som är en översikt, utgör Del I. LÄS MER

  5. 40. Bryta isen- göra det svåra pratbart : En kvalitativ studie av föräldrars upplevelser av Beardslees familjeintervention för dem själva och deras barn

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Psykoterapi

    Författare :Marie-Ann Bohman; Yvonne Freudenthal; [2012]
    Nyckelord :Psykisk ohälsa; Beardslees familjeintervention; kvalitativ innehållsanalys;

    Sammanfattning : Barn till föräldrar med psykisk ohälsa kallas ibland för de osynliga barnen. Beardslee familjeintervention (BFI) är en hälsofrämjande preventiv metod för barn till föräldrar med psykisk ohälsa. Den har en viss evidens för positiva långtidseffekter för barn och familjer när föräldern har depression. LÄS MER