Sökning: "de osynliga barnen"

Visar resultat 31 - 35 av 59 uppsatser innehållade orden de osynliga barnen.

  1. 31. "De osynliga barnen - om elevhälsoarbetet kring barn och unga med psykisk ohälsa"

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Liselotte Hultin; Mia Victor; [2014-04-14]
    Nyckelord :specialpedagogik; psykisk ohälsa; elevhälsa;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med vår studie är att utifrån ett diskursivt perspektiv undersöka hur professionerna i två barnhälsoteam och två elevhälsoteam talar kring arbetet i att förebygga psykisk ohälsa hos barn och unga. Vi har utgått från följande frågeställningar: • Hur beskriver teamet det förebyggande och hälsofrämjande arbetet kring psykisk ohälsa? • Hur talar teamet om arbetet kring barn med psykisk ohälsa? • Hur framställs samarbetet mellan de olika professionerna i teamet, övriga personalgrupper samt med hälso- och sjukvård och socialtjänsten? Teori och metod: Studien tar sin teoretiska och metodologiska utgångspunkt i ett dikursanalytiskt perspektiv där metod och teori är sammanflätade. LÄS MER

  2. 32. Tysta barn i klassrummet : En kvalitativ studie om bemötande av och synsätt på de tysta barnen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Maria Niva; Sandra Johansson; [2014]
    Nyckelord :tysta barn; relationer; social kompetens; normer;

    Sammanfattning : Vårt val att skriva om detta ämne grundar sig i vårt intresse för de tysta barnen. Ämnet är angeläget att diskutera eftersom det finns för lite forskning kring fenomenet. Syftet med vår studie var att uppmärksamma de tysta och ”osynliga” barnen för att få en insikt i hur dessa tysta och tillbakadragna barn bemöts av omgivningen. LÄS MER

  3. 33. Högläsning och boksamtal kopplat till värdegrunden i skolans tidigare år

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur

    Författare :Häll Helena; [2014]
    Nyckelord :Högläsning; boksamtal; lässtrategier; värdegrund; Tove Jansson; ”Berättelsen om det osynliga barnet;

    Sammanfattning : Detta arbete handlar om hur högläsning och boksamtal kan användas för att arbeta med värdegrund i skolan. I uppsatsen presenteras tidigare forskning om högläsning och boksamtal, olika lässtrategier och värdegrunden i skolan. LÄS MER

  4. 34. Matematik med toddlarna, det bara händer : Ett examensarbete om de yngsta barnens matematiserande på förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Anna Andersson; Jennie Ståhl; [2014]
    Nyckelord :Matematik; toddlarna; pedagog; arbetssätt; synliggörande; åldersskillnad;

    Sammanfattning : I vår studie har vi valt att fokusera på hur pedagogerna anser de arbetar matematiskt med de yngre barnen samt på vilket sätt de synliggör matematiken för dem. Vi har även undersökt om pedagogerna anser om det är någon skillnad i arbetssätt beroende på vilken åldersgrupp de arbetar med. LÄS MER

  5. 35. De osynliga men väsentliga aktiviteterna! : En studie av barn som till synes inte leker

    M1-uppsats, Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Moa Ek; Therese Staaf; [2013]
    Nyckelord :Lek; Stern; Knutsdotter; pedagoger; förskola; läroplan; samvaro; samspel; samförstånd; samtal; sammanhang; aktivt iakttagande; intoning; intersubjektivitet; utomhus;

    Sammanfattning : I detta examensarbete ville vi undersöka vad barnen som till synes inte leker med andra barn gör och hur några förskollärare talar om dessa barn.I undersökningen har fokus legat på samspelet mellan barn-barn vilket undersökts genom observationer. LÄS MER