Sökning: "delaktighet lindrig utvecklingsstörning"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden delaktighet lindrig utvecklingsstörning.

  1. 1. Hur upplever ungdomar med lindrig intellektuell funktionsnedsättning delaktighet i sin idrottsförening?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Robert Örling; Sandra Sundqvist; [2017]
    Nyckelord :delaktighet; idrottförening; lindrig intellektuell funktionsnedsättning; särskolan; utvecklingsstörning;

    Sammanfattning : I vårt samhälle har det under en längre tid diskuterats kring ungdomsidrotten i samband med elitsatsning kontra en alltför tidig utslagning. I den här studien har syftet varit att undersöka hur ungdomar med lindrig intellektuell funktionsnedsättning upplever sina möjligheter till delaktighet i en idrottsförening. LÄS MER

  2. 2. Delaktighet och kunskapsutveckling : - hur elever i inkluderande särskoleverksamheter upplever lärande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Marcus Bergendorff; Anna Nicklasson; [2016]
    Nyckelord :Delaktighet; kunskapsutveckling; inkludering; lindrig utvecklingsstörning; särskola;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka hur åtta elever i inkluderande verksamheter med diagnosen lindrig utvecklingsstörning upplever sin skoltid med fokus på lärande och delaktighet. Genom elevernas berättelser ville vi få en bild av hur de upplever delaktighet på olika nivåer i undervisningen. LÄS MER

  3. 3. "En helt vanlig känsla" - En studie om hur unga vuxna med lindrig utvecklingsstörning upplever arbetslivet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Lotta Appelros Morin; Camilla Eriksson; [2015]
    Nyckelord :arbetsliv; delaktighet; funktionsnedsättning utvecklingsstörning; inifrånperspektiv; specialpedagogik.;

    Sammanfattning : SammanfattningI egenskap av speciallärare i grundsärskolan möter vi dagligen barn och ungdomar med funktionsnedsättningen utvecklingsstörning. Förhoppningen är att de i vuxen ålder ska få ett avlönat arbete och bli delaktiga på en arbetsplats. LÄS MER

  4. 4. Om vägen till lönebidragsanställning för elever och unga vuxna med lindrig utvecklingsstörning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Annika Gewerths Larsson; Johan Thorsell; [2015]
    Nyckelord :Lönebidragsanställning; övergångsarbete; lindrig utvecklingsstörning; gymnasiesärskola; gymnasieskola;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att beskriva och analysera framgångsfaktorer kring lönebidrags-anställningar för personer med lindrig utvecklingsstörning samt vilken typ av förberedande arbete som upplevs som gynnsamt. Studien är genomförd utifrån en kvalitativ forskningsmetod, där vi genomfört intervjuer med 15 informanter; sex unga vuxna med lindrig utvecklingsstörning som har eller snart skulle påbörja, en lönebidragsanställning samt nio nyckelpersoner, involverade i övergångsarbetet på olika sätt. LÄS MER

  5. 5. Inkluderad eller placerad? En studie om rektorers syn på inkludering av elever med lindrig utvecklingsstörning i grundskolan

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Lena Ljungman-Gustafsson; [2014]
    Nyckelord :Inkludering; lindrig utvecklingsstörning; rektorer; grundskola; särskola;

    Sammanfattning : Det är rektor som beslutar om och ansvarar för utveckling och förändringsarbete i sin organisation, varvid det är relevant att diskutera inkludering utifrån ett rektorsperspektiv. Studiens syfte är att fördjupa förståelsen för hur rektorer resonerar kring begreppet inkludering av elever med lindrig utvecklingsstörning i grundskolan. LÄS MER