Sökning: "deltagar demokrati"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden deltagar demokrati.
1. Att lära demokrati - en kvalitativ textanalys av läroböcker i samhällskunskap
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra till ökad förståelse för skolans demokrati- och värdegrundsuppdrag. Frågeställningen behandlar både kunskapssynen och vilken typ av demokrati som framställs i läroböcker i samhällskunskap för gymnasiet. Detta för att förtydliga vad som menas med skolans demokratiuppdrag. LÄS MER
2. Polisen i sociala medier
L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : Vårt syfte med denna uppsats är att studera dialogflödet på Polisen i Lunds Facebooksida. Vi har avgränsat oss till att undersöka kommentarerna på Polisens uppdateringar om valborgsfirandet i staden eftersom det är en av de mest händelserika helgerna i Polisens arbete. LÄS MER
3. Verbala arbetsformer i lektionsundervisning i ett deltagar- och genusperspektiv
Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Studien handlar om demokrati och delaktighet i grundskolans tidigare år. Syftet är att se hur lärare och elever samspelar i samband med verbala arbetsformer. LÄS MER
4. DEMOKRATI I RETORIK OCH PRAKTIK : En kvantitativ studie om elevers erfarenheter av demokratiarbetet i grundskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Akademin för humaniora, utbildning och samhällsvetenskapSammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka grundskoleelevers (åk 9) erfarenheter av demokratiarbetet i skolan. I uppsatsen görs en åtskillnad mellan ett funktionalistiskt-, deltagar- samt deliberativt demokratiskt förhållningssätt. LÄS MER
5. Demokrati förmedlat - En analys av demokrati i samhällskunskapsläroböcker
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att se på vilket sätt läroböcker i samhällskunskap lyfter fram olika demokratiska aspekter och vad som krävs av oss som lärare vid användandet av läroböcker vid undervisning om och i demokrati. I denna undersökning används tre demokratiteorier vilka är val- deltagar- och samtalsdemokrati. LÄS MER