Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 31 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Kul men ful : En jämförelse mellan humoristiska och traditionella vinetiketter och dess påverkan på köpintention och upplevda värde

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för information och teknik

    Författare :Clara Malm; Emma Mackenhauer Olsen; [2023]
    Nyckelord :wine labels; packing design; humor psychology; humor in advertising; color psychology;

    Sammanfattning : Bakgrund: På senare tid har vissa dryckesföretag börjat frångå det som kallas traditionell design av vinetikett. De har istället börjat anamma en mer modern design med humoristiska och utstickande element på vinetiketterna. Men det finns delade meningar om hur konsumenter reagerar, värderar och påverkas av humoristiska vinetiketter. LÄS MER

  2. 2. Skogens produkter och dess rykte : konsumenters attityder till förnybara engångsartiklar och dess industriella sektor

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Forest Economics

    Författare :Thule Grubbström; Vera Janlert; [2023]
    Nyckelord :attityder; bioekonomi; enkät; enkätundersökning; förnybara produkter; hållbarhet; hållbar konsumtion; hållbar utveckling; konsumtion; papperspåsar; skog; skogsbruk; skogsindustrin;

    Sammanfattning : Klimatförändringarna och hållbarhetsfrågan kopplat till skogsnäringen har gett upphov till en del av skogsdebatten, där mål kring bioekonomi ligger i konflikt med att avsätta mer skog till förmån för biologisk mångfald. Förnybara produkter tillverkade av skoglig råvara har en roll i denna debatt, och är idag ett kontroversiellt ämne. LÄS MER

  3. 3. En kvantitativ och kvalitativ analys av bortfall från resevaneundersökningar med mobilapplikation : Hur ser bortfallet ut och hur kan det åtgärdas?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för samhällsbyggnad och naturresurser

    Författare :Elise Ye; [2023]
    Nyckelord :bortfallsanalys; resevaneundersökning; TravelVu; bortfall; mobilapplikation; kvantitativ; kvalitativ; analys;

    Sammanfattning : Understanding peoples travel behavior is vital when planning transportation systems. Travel surveys are used to collect peoples travel data. Lately it has been harder to recruit respondents to the traditional travel surveys which has resulted in lower data quality. LÄS MER

  4. 4. Predicting Success in Early-Stage Start-ups using Founding and Executive Team Characteristics

    Master-uppsats, KTH/Matematisk statistik

    Författare :Ludvig Wärnberg Gerdin; [2022]
    Nyckelord :statistics; applied mathematics; machine learning; venture capital; Statistik; tillämpad matematik; maskininlärning; riskkapital;

    Sammanfattning : Data-driven methods have been used for investment decision support for more than two decades within the finance sector, however there are great differences in the adoption of data-driven methods in different parts of the financial market. One part of the market that has yet achieved a high level of adoption is the Venture capital (VC) industry. LÄS MER

  5. 5. Friluftsliv i Visby : En kvantitativ studie undersökandes tillgängligheten till friluftsliv i Visby med geografiska informationssystem

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionen

    Författare :Viktor Lindh; [2022]
    Nyckelord :friluftsliv; tillgänglighet; Visby; rättviseplanering;

    Sammanfattning : Uppsatsen strävar mot att undersöka tillgängligheten till friluftsliv i Visby och identifiera sociala och demografiska skillnader med hjälp av nätverksanalyser. I analysen har fem kategorier för avstånd skapats. Studien använder kvantitativa metoder och nätverksanalyserna är gjorda i ArcGIS PRO 2.9. LÄS MER