Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. ”Vissa dagar så går det bättre” : Barnmorskors erfarenheter av att möta gravida kvinnor utan funktionell behärskning av svenska språket

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV)

    Författare :Linnéa Nina Nylander; Almquist Rebecka; [2018]
    Nyckelord :Barnmorskor; kultur; mödrahälsovård; språk; utrikesfödda;

    Sammanfattning : Bakgrund: Sverige är ett mångkulturellt samhälle, ökande migration ställer krav på den befintliga vårdstrukturen. Fler kvinnor med ursprung från andra länder och med annan bakgrund är gravida och besöker Mödrahälsovården. Språkbegränsningar och kulturella skillnader påverkar synen på hälsa och ohälsa. LÄS MER

  2. 2. ”Vårt” och ”deras” kulturarv? Svensk kulturarvspolitik­­ 1996­–2009–2016

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för kultur och estetik

    Författare :Katarina Andersson; [2017]
    Nyckelord :kulturarv; den Andre ; kulturarvspolitik; identitet; postkolonial; kritisk diskursanalys; kulturminister; nationalism;

    Sammanfattning : Svensk kulturarvspolitik arbetar utifrån visionen för kulturmiljöarbetet 2030 att ”alla, oavsett bakgrund, ska kunna göra anspråk på vårt gemensamma kulturarv”. Vad har föranlett till den här visionen och hur har det sett ut innan? Den här studien syftar till att undersöka hur och om retoriken i det talade språket och den skrivna texten uttrycker en exkluderande eller inkluderande syn på nationellt kulturarv kopplat till identitet. LÄS MER

  3. 3. Språkstörning och lärande - praktisk-estetiska aktiviteter i en upplevelsebaserad undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Gunilla Olin; Cecilia Petersson; [2015]
    Nyckelord :lärande; motivation; praktisk-estetiska uttrycksformer; språkstörning; stöttning; upplevelsebaserad undervisning;

    Sammanfattning : Sammanfattning/abstraktGunilla Olin och Cecilia Petersson (2015). Språkstörning och lärande – praktisk-estetiska aktiviteter i en upplevelsebaserad inlärning. Language impairment and learning – practical-aestethic activities in an informal setting. Skolutveckling och Ledarskap, Lärande och Samhälle, Malmö Högskola. LÄS MER

  4. 4. Att söka ledtrådar till mitt yrkeskunnande : -som lärare inom autismanpassad hundverksamhet

    Magister-uppsats, Institutionen för fysik och elektroteknik (IFE)

    Författare :Anna Nilsson; [2013]
    Nyckelord :yrkeskunnande; tyst kunskap; autismspektrumtillstånd; autismanpassad hundverksamhet; hundar som pedagogiskt verktyg; hundar;

    Sammanfattning : Jag är yrkeslärare inom gymnasieskolans naturbruksprogram och har valt detta yrke av en anledning. Jag ville få möjlighet att påverka och motivera unga till att vilja lära. För mig är det viktigt att använda undervisningsmetoder som fångar elevernas intresse. LÄS MER

  5. 5. Delaktighet och mening för alla elever. En etnografisk studie om elevplaner som redskap för elevers lärande i den pedagogiska praktiken

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Helena Calestam; [2012-10-29]
    Nyckelord :delaktighet; individuella utvecklingsplaner; åtgärdsprogram; formativ bedömning; motivation;

    Sammanfattning : Syfte: Huvudsyftet med studien är att undersöka hur delaktighet och upplevelsen av mening i skolarbetet kan stärkas i en skola för alla, samt hur elevers aktiva reflekterande kring arbetet med elevplaner bidrar till det egna lärandet. Studien fokuserar både lärares och elevers perspektiv genom följande tre frågeställningar: 1. LÄS MER