Sökning: "digitala upplagor"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden digitala upplagor.

  1. 1. Ut med det gamla, in med det nya?

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Veronica Dahlberg; Alexander Liderås; [2019]
    Nyckelord :Annonsering; Tryck; Dagstidningar; digitala upplagor; medietekniska aspekter; marknadsföring;

    Sammanfattning : Under senare tid har mediekonsumtionen sjunkit drastiskt för de tryckta dagstidningarna, medan de digitala upplagorna har ökat i samma fart. Följande studie granskar därmed skillnader i annonseringen mellan den tryckta kontra digitala upplagan i dagstidningarna Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Expressen och Dagens Nyheter. LÄS MER

  2. 2. Tangenter ersätter pennan? : En studie av två högstadielärares användning av digitala verktyg i läs- och skrivundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Svenska språket

    Författare :Mira Randa Hedvall; [2018]
    Nyckelord :Digitala verktyg; läs- och skrivundervisning; digitalisering; högstadielärare; sociokulturell teori; deltagande observation; semistrukturerade intervjuer;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur två högstadielärare resonerar kring och arbetar med digitala verktyg utifrån de nya styrdokumenten. Enligt de nya riktlinjerna ifrån Skolverket ska skolan utveckla elevers digitala kompetens och inom ämnet svenska ska de arbeta både med och utan digitala verktyg i läs- och skrivundervisningen. LÄS MER

  3. 3. Stad i snö

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Johan Eriksson; Filippa Lundberg; [2017]
    Nyckelord :Stockholmsnorm; lokaltidningar; nyhetsvärdering; massmedia; snöstorm; General Works;

    Sammanfattning : Stad i Snö är en B-uppsats författad av Johan Eriksson och Filippa Lundberg, studenter i Medie- och kommunikationsvetenskap, vid Institutionen för kommunikation och medier, Lunds universitet. Uppsatsen har sitt ursprung i en diskussion om en Stockholmsnorm som påverkar massmediernas nyhetsvärdering och om det urval av nyheter de gör påverkar hur stort utrymme som Stockholm får i massmedier. LÄS MER

  4. 4. Kassettbandet: Den gåtfulla överlevaren får ett uppsving?

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Ljud- och musikproduktion

    Författare :Leo Berger; [2016]
    Nyckelord :Kassettband; Retro; Nostalgi; Bandspelare; Uppsving; Ljudformat; Analog;

    Sammanfattning : Sedan kassettbandet trängdes undan av CD:n under 90-talet har det fört en alltmer tynande tillvaro, fram tills att det relativt nyligen började uppstå små oberoende musikbolag som helt eller delvis släpper begränsade albumupplagor på kassett och en del rykten började gå att kassettbandet var på väg tillbaka. Även större band och skivbolag hakade på trenden och släppte större upplagor av vissa få utvalda album på just kassettband. LÄS MER

  5. 5. Hur förändras kundvärdet när nyhetsmedia digitaliseras? -En undersökning om dagstidningsbranschens övergång till digitala upplagor

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Izabelle Bäckström; Anne Eronen Henricsson; Sophie Karlbom; [2013]
    Nyckelord :dagstidningar; konsumentperspektiv; kundvärde; digitalt erbjudande; fysiskt erbjudande; Business and Economics;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med vår uppsats är att utifrån konsumentens synvinkel undersöka vad som skapar kundvärde i det digitala erbjudandet genom att ta reda på hur konsumtionsvanorna skiljer sig åt mellan den digitala upplagan och pappersupplagan av dagstidningen för att ge ett kvalitativt bidrag till kundvärdesforskningen. Metod: Uppsatsen baseras på en kvalitativ studie som har genomförts utifrån ett hermeneutiskt förhållningssätt. LÄS MER