Sökning: "diskursanalys csr"

Visar resultat 1 - 5 av 44 uppsatser innehållade orden diskursanalys csr.

  1. 1. H&M - det hållbara valet? : En fallstudie av H&Ms CSR-kommunikation via Instagram

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för kommunikation, kvalitetsteknik och informationssystem (2023-)

    Författare :Amanda Sjökvist; Ann-Sofie Tjernberg; [2023]
    Nyckelord :Corporate social responsibility; CSR; Kommunikation; H M; Hållbarhet;

    Sammanfattning : Problemformulering och syfte: Under de senaste åren har H&M utsatts för kritik från många håll. De har anklagats för att inte alltid handla etiskt eller ta sitt sociala ansvar och har bland annat anklagats för rasism och greenwashing. LÄS MER

  2. 2. Den hållbara mjölken : En legitimeringsanalys av de svenska mejeriföretagens”corporate social responsibility”-kommunikation

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Rebecca Jansson; Elvira Lindskog; [2023]
    Nyckelord :Legitimeringsanalys; diskurs; hållbarhet; CSR; mejerier;

    Sammanfattning : Mejeriföretagen i Sverige har länge marknadsfört mjölk som en hälsodryck, men under senare år har fokuset i marknadsföringen riktats mot hållbarhet. Syftet med denna studie är därmed att synliggöra hur de fyra största mejeriföretagen i Sverige legitimerar sociala praktiker om att agera hållbart. LÄS MER

  3. 3. HÅLLBARHETSREDOVISNING & GRI : En diskursanalys om hur företag väljer att kommunicera med hållbarhetsrapporter

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Holm Charlotte; Erika Johansson Lavrell; Madeleine Stenlund; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Nyckelord: Hållbarhetsredovisning, Hållbar utveckling, CSR, GRI Forskningsfrågor: 1. Hur använder företagen hållbarhetsrapporten för att kommunicera sinhållbarhet och vilka variationer förkommer?2. LÄS MER

  4. 4. Vem bär ansvar för modeindustrins klimatpåverkan? : En kritisk diskursanalys om semiotiska mönster i hållbarhetstexter

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Svenska

    Författare :Nora Lundberg; [2022]
    Nyckelord :Systemisk-funktionell grammatik; kritisk diskursanalys; hållbarhetsdiskurs; modeindustrin; hållbarhetskommunikation;

    Sammanfattning : I den här studien undersöks hur svenska företag inom modeindustrin kommunicerar ämnet hållbarhet i webbtexter som riktar sig till kunder och allmänhet. I studien undersöks fem texter från Lindex, Mini Rodini och Björn Borg. LÄS MER

  5. 5. Konsten att legitimisera ohållbar klädkonsumtion : En kritisk diskursanalys av H&M och NA-KD's CSR-kommunikation

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Lova Gahlin; [2022]
    Nyckelord :ast Fashion; Corporate Social Responsibility; Greenwashing; Critical Discourse Analysis; Semiotic Analysis.;

    Sammanfattning : The fashion industry's enormous environmental impact has received a lot of attention, but despite this it continues to grow, partly due to the emergence of the fast fashion segment. This fashion segment mass produces cheap, poor quality, disposable clothing at a high speed with major environmental and social impact. LÄS MER