Sökning: "distansundervisning i matematik"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden distansundervisning i matematik.

  1. 1. Möjligheter och problem med onlineundervisning i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Alva Dahlgren; Caroline Lennby; [2023]
    Nyckelord :matematik; online undervisning; distansundervisning; fjärrundervisning; lärare; elever; pandemi; problem; möjligheter;

    Sammanfattning : This study aims to find out the advantages and disadvantages of online learning with regards to mathematics. During the Covid-19 pandemic, education could not proceed as usual. Online learning became the solution which affected all subjects including mathematics. This study uses twelve different scientific articles that examine this topic. LÄS MER

  2. 2. Synliggör distansundervisning att pojkar curlas? : En undersökning av sambandet mellan etableringen av svensk distansundervisning och utvecklingen mellan flickors och pojkars inrapporterade betygspoäng på de obligatoriska nationella proven i gymnasiet.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Nationalekonomiska institutionen

    Författare :Marica Wennman; Sofia Olofsson; [2022]
    Nyckelord :Covid-19; Difference-in-Difference-in-Differences; Distansundervisning; Flickor; Genomsnittsbetyg; Könssegregation; Obligatoriska nationella prov; Pojkar; Underkända betyg; Welchs approximation;

    Sammanfattning : Vilka är effekterna av klassrummens digitala anpassningar i händelserna av en pandemi? Covid-19 har globalt sedan slutet av 2019 i olika omfattning och takt påverkat världsekonomin, den sociala mobiliteten och för Sverige likt många andra länder även skolbänken. Som ett led i stegen av Folkhälsomyndighetens rekommendationer som syftar till att motverka smittspridningen har klassrumsundervisning på riksnivå avlösts av olika hybrider av distansundervisning. LÄS MER

  3. 3. Students’ and teachers’ experiences of distance teaching of mathematics in Swedish upper secondary schools

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :JOHANNES MEJREH; SUHEIB SALEH; [2022]
    Nyckelord :distance teaching; mathematics; upper secondary school; student learning.; Distansundervisning; matematik; gymnasieskolan; lärande;

    Sammanfattning : As technological advancements and improvements are made, the concepts of school digitalization and distance teaching become increasingly interesting and relevant. While distance teaching has existed for over a decade, it was not commonly practiced until the global pandemic 2020 where schools all around the world decided that teaching would be conducted remotely reduce the risk of spreading COVID-19. LÄS MER

  4. 4. När skolan ställdes om över en natt - En undersökning av distansundervisning i matematik på gymnasieskolan under covid-19-pandemin

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Linnéa Nordlander; Mirjam Liv; [2022]
    Nyckelord :Covid-19; Matematik; Distansundervisning; Fördelar; Nackdelar;

    Sammanfattning : Med anledning av covid-19-pandemin rekommenderades gymnasieskolor att övergå till fjärr- eller distansundervisning. Detta är grunden för studiens syfte: att öka kunskapen om hur matematikundervisningen på gymnasieskolor ställts om under covid-19-pandemin och vad omställningen inneburit för lärare och elever. LÄS MER

  5. 5. Distansundervisningen i matematik under covid-19 pandemin : För- och nackdelar med matematikundervisning på distans samt dess metoder

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Analys och didaktik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Anders Enkell; Sami Scharin; [2022]
    Nyckelord :mathematics; covid-19; online; attitude; method; distance learning;

    Sammanfattning : Med bakgrund i covid-19 pandemins nedstängning av skolor krävdes det ändringar i undervisningen. Denna studie grundas i egna erfarenheter av distansundervisning samt frågor kring elevers och lärares upplevelser av pandemins inverkan på skolan med fokus på matematik. LÄS MER