Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Regi med barn och unga : En studie av hur personregi används i barn- och ungdomsteaterverksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Centrum för de humanistiska ämnenas didaktik (CeHum)

    Författare :David Fopp; [2013]
    Nyckelord :directing; children; drama; education; dramapedagogik; teaterpedaggogik; regi; barn;

    Sammanfattning : Hur arbetar regissörer och dramapedagoger med barn med ”personregi” - alltså med feedbacken som hjälper till att ett barn hittar ett uttryckssätt som är trovärdigt, ett sätt att spela som är livligt. Hur gör man och varför? Vad är det för en typ av handling, interaktion? Syftet med arbetet är att förstå och tydliggöra en ganska dold och mystisk verksamhet; att inspirera alla intresserade till utvecklat egen verksamhet; att lyfta fram en interaktion där barnen blir hjälpt till och värdesatt i deras spontana tillvaro. LÄS MER

  2. 2. Dramapedagogik – En metod för elevers sociala och emotionella utveckling?

    C-uppsats,

    Författare :Johan Lövgren; [2011]
    Nyckelord :dramapedagogik; social och emotionell utveckling;

    Sammanfattning : Sammanfattning:Trots att dramapedagogik är ett etablerat arbetssätt och anses ha effekter på barns sociala och emotionellautveckling finns förhållandevis lite forskning inom området. Mitt övergripande syfte med mitt arbete är attundersöka på vilka sätt dramapedagogik i skolans tidigare åldrar kan påverka elevers sociala och emotionellautveckling. LÄS MER

  3. 3. ”Är drama en användbar metod för konflikthantering i skolans tidigare åldrar?”

    C-uppsats,

    Författare :Mattias Staley; Thiryan Mahmod; [2011]
    Nyckelord :Konflikt; drama; rollspel; värdegrund;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet är att ta reda på hur pedagoger med olika bakgrund ser på att arbeta meddet sociala klimatet och konflikthantering inom skolan. Arbetet lyfter fram vilka metoder deanvänder sig av. LÄS MER

  4. 4. Hur arbetar man med drama i grundskolans tidigare år?

    C-uppsats,

    Författare :Annette Lindh; Åsa Forsberg Klaverud; [2011]
    Nyckelord :drama; kreativitet; estetik; sociokulturellt persp;

    Sammanfattning : Sammanfattning:SyfteSyftet med detta arbete är att beskriva och undersöka om och i så fall på vilka sätt pedagoger i grundskolanstidigare år använder sig av drama i sin undervisning. Dessutom undersöks vilka åsikter samt föresatser sompedagogerna har när det gäller drama och gestaltning som en alternativ inlärningsmetod utifrån teorier ominlärning och dramapedagogik, samt deras inställning till lek och lärande i skolan. LÄS MER

  5. 5. Den allvarsamma leken : Ett fokussamtal om pedagogiska strategier för att skapa förutsättningar för rollspel

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskap

    Författare :Camilla Rönngren; [2011]
    Nyckelord :Dramapedagogik; pedagogiska strategier; sensorisk kommunikation; tyst kunskap; rollspel; Sauter; metakommunikation; lek; lekforskning; fokussamtal;

    Sammanfattning : Abstract Rönngren, C (2011) Den allvarsamma leken - ett fokussamtal om pedagogiska strategier för att skapa förutsättningar för rollspel.     Syftet med studien var att undersöka hur erfarna pedagoger tänker kring sina strategier i situationer när teaterovana vuxna ska ta steget in i rollspel. LÄS MER