Sökning: "early compulsory school"

Visar resultat 1 - 5 av 58 uppsatser innehållade orden early compulsory school.

  1. 1. Vilse i ett flöde av digital information : En metastudie om skolans roll i elevernas källkritiska utvecklingsförmåga

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Annie Svensson; Julia Malmqvist; [2023]
    Nyckelord :Critical thinking; civic education; civics education; citizenship education; credibility; critical thinking; fake news; information evaluation; information quality; media exposure; source criticism; source credibility;

    Sammanfattning : The curiosity for source criticism was something that sparked in us during our internships. We discovered that students, even at an early age, frequently use digital sources and social media to find information and news. LÄS MER

  2. 2. Tidiga insatser vid läs- och skrivsvårigheter i grundskolan. : - En vision eller verklighet?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Annica Notheus; [2023]
    Nyckelord :early interventions; reading and writing difficulties; neurodevelopmental disorders; ND; grades 1-3.; Tidiga insatser; läs- och skrivsvårigheter; Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar; NPF; årskurs 1-3.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka om och när lärare implementerar tidiga insatser för läs- och skrivsvårigheter hos elever i årskurs 1-3, samt inom vilken tidsram dessa anpassningar sker. Studien belyser de nuvarande framgångsfaktorerna i skolor och de brister som behöver åtgärdas i arbetet med läs- och skrivsvårigheter. LÄS MER

  3. 3. Skolkuratorn och hemmasittaren - En kvalitativ intervjustudie av grundskolans skolkuratorer och deras erfarenheter av att arbeta med hemmasittande elever

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Socialhögskolan

    Författare :Max Skarpås Torres; Ivan Vuckovic; [2022]
    Nyckelord :school counselor; truancy; interview; neo-institutional theory; Social Sciences;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to examine experiences among compulsory school counselors in Sweden working with truants ,“hemmasittare” in Swedish. The method chosen for this study was qualitative interviews, seven different school counselors were interviewed. LÄS MER

  4. 4. Introduktion av subtraktion i grundskolans tidigare år. : Några lärares beskrivningar på hur processen kan gå till.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Julia Karlsson; [2022]
    Nyckelord :Matematik; introduktion; subtraktion; strategier; huvudräkning;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to gain an insight into how subtraction is introduced in the early years of compulsory school, what methods teachers use and how they teach the different strategies, as well as which strategy best benefits students’ mental calculation. The aim is also to investigate the difficulties and challenges that teachers highlight. LÄS MER

  5. 5. Swedish middle-school students mathematical concept comprehension within algebra ± a quantitative study

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Ottilia Svanstedt; [2021-07-08]
    Nyckelord :mathematical concepts; early algebra; comprehension; pre-algebra; middle school; reading comprehension; curriculum.;

    Sammanfattning : This quantitative study aims to investigate Swedish 4th and 6th grade students' comprehension of mathematical concepts within algebra. The concepts investigated were chosen out of the mathematical core content devised by the Swedish National Agency for Education (Curriculum for compulsory school, preschool class, and after-school center, 2011). LÄS MER