Sökning: "eating attitudes"

Visar resultat 1 - 5 av 68 uppsatser innehållade orden eating attitudes.

  1. 1. ”INGEN VILL JU HA EN SHORT GUY”. En kvalitativ intervjustudie om hur unga män uppfattar och upplever sig påverkas av utseendenormer på Instagram

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Cornelia Nilsson; Claudia Saksa; [2024-03-12]
    Nyckelord :Utseendeideal; skönhetsideal; sociala medier; Instagram; unga män; påverkan; hegemonisk maskulinitet;

    Sammanfattning : Throughout history, beauty ideals have existed as a societal construct, but the recent phenomenon lies in the rapid and widespread dissemination of these ideals through social media. Platforms like Instagram encourage user interaction, fostering a specific type of content. LÄS MER

  2. 2. Föräldrars konsumentbeteende och matval : En kvalitativ studie om barnfamiljers attityder kring asiatisk mat i Sverige.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Avdelningen för företagsekonomi; Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Sonali Pal; Hafsa Hassan; [2024]
    Nyckelord :Företagsekonomi; Konsumentbeteende;

    Sammanfattning : Abstract: Consumer behaviour develops during different life stages, as emphasized by Solomon et al. (2016). Notably, the transition to parenthood entails significant changes, challenging pre-existing consumption routines and introducing new priorities, especially in terms of dietary habits (Hamilton & White, 2012). LÄS MER

  3. 3. SPEGLA VERKLIGHETEN ELLER DET VACKRA, LYCKLIGA LIVET? En kvantitativ studie om medelålders kvinnors attityder till normbrytande- och stereotypisk kvinnlig klädreklam.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Ida Bolin; Lisa Johnsson; Emma Jood; [2023-03-10]
    Nyckelord :Femvertising; Stereotypical advertising; Norm-breaking advertising; Normbrytande reklam; Stereotypisk reklam; Attityd;

    Sammanfattning : Executive summary The advertising industry is growing more than ever and is thought to be one of the most influential institutions in society by some researchers. What’s even more interesting is the connection between advertising and its tremendous effects on individuals as well as society at whole. LÄS MER

  4. 4. Enhancing Pupils’ Attitude Towards School Lunch by Designing a User-Friendly Interface

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad fysik och elektronik

    Författare :Pernilla Sjöberg; [2023]
    Nyckelord :Pupils; School lunch; User experience; Application design; Interaction design;

    Sammanfattning : A hungry student has challenges absorbing knowledge. So, maintaining good habits regarding food is important for their health and education. The objective of this paper is to provide insights into how the content and the usability of an application have an impact on pupils' attitudes toward school lunches. LÄS MER

  5. 5. Patienter inom palliativ vård som frivilligt slutar äta och dricka : Sjuksköterskans perspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Marika Yngvesson; [2023]
    Nyckelord :Attitudes; drink refusal; food refusal; palliative care; nurse; experiences; Attityder; dryckesvägran; matvägran; palliativ vård; sjuksköterska; upplevelser;

    Sammanfattning : Bakgrund: Mat- och dryckesvägran i livets slutskede är ett fenomen som sjuksköterskor inom palliativ omvårdad ofta stöter på. När en patient vägrar äta och dricka, uppstår frågor om hur symtomlindring och lindrat lidande bäst ska gå till, samtidigt som patientens autonomi och självbestämmande hedras. LÄS MER