Sökning: "elevens upplevda kompetens"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden elevens upplevda kompetens.

  1. 1. Elevers delaktighet och inflytande i åtgärdsprogram- : ”Vet du vad ett åtgärdsprogram är?”-” Ingen aning, är det dåligt?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sylwia Mosén; Camilla Farrow; [2023]
    Nyckelord :Barns perspektiv; Delaktighet och inflytande; Fenomenologi; Self-determination theory; Åtgärdsprogram;

    Sammanfattning : Sammanfattning/AbstractFarrow, Camilla och Mosén, Sylwia (2023). Elevers delaktighet och inflytande iåtgärdsprogram: - ”Vet du vad ett åtgärdsprogram är?” - ”Ingen aning, är det dåligt?”.Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande ochsamhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  2. 2. Kan, bör eller ska stöd ges? : En fallstudie om tekniklärares upplevda förmåga att ge stöd till elever  inom vuxenutbildningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Iyad Ibrahim; [2023]
    Nyckelord :avvikande; exkludering; diskursanalys; intervju; lärare; normalitet; stöd; teknik; vuxenutbildning;

    Sammanfattning : Denna studie avser synliggöra tekniklärares upplevda föreställningar kring stöd till elever som ej uppnår kursmålen i Teknik 1 inom vuxenutbildningen, vilket påverkar det stöd eleverna faktiskt erbjuds. Genom en fenomenografisk studie som omfattar intervjuer med fyra tekniklärare läggs grunden för att göra en kritisk diskursanalys i syfte att studera de språkliga strukturer som uppbär de diskurser lärarna är del av och upprätthåller. LÄS MER

  3. 3. Feedbackens betydelse för elevens prestation, motivation och upplevda kompetens i idrottsundervisningen : En systematisk litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Julia Hamrelius; [2020]
    Nyckelord :Återkoppling; självförtroende; upplevelse; idrottslärare; lärare.;

    Sammanfattning : Att ge eleverna feedback under lektionstid i idrott och hälsa är en viktig del av lärarens arbete, och feedbackens syfte bör vara att utveckla och stötta eleverna. Undersökningar har dock visat att elever tycker att de får för lite feedback men även att de får feedback på fel sätt. LÄS MER

  4. 4. Flerspråkiga elever i läs- och skrivsvårigheter : En enkätstudie om att upptäcka och utreda på Internationella Engelska Skolan i Sverige

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Johanna Sandberg Nicolaides; [2019]
    Nyckelord :Flerspråkighet; läs- och skrivsvårigheter; samverkan modersmålslärare; enkätstudie; kartläggning och bedömning;

    Sammanfattning : Sammanfattning Skolan har svårigheter att upptäcka och utreda flerspråkiga elever i läs- och skrivsvårigheter vilket är bakgrunden till denna studie. För en flerspråkig elev som börjar skolan kan bristande kunskaper i det svenska språket vara ett hinder för att tillgodogöra sig undervisningen men även läs- och skrivsvårigheter. LÄS MER

  5. 5. Gymnasieelevers skolmotivation i klassrummets sociala kontext : En kvantitativ studie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)

    Författare :Amanda Thunberg; [2018]
    Nyckelord :Gymnasieelever; motivation; lärare; klasskamrater; stöd; kompetens; förväntningar;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie var att undersöka de sociala aspekterna av klassrumskontexten och hur dessa korrelerar med elevers motivation till skolarbetet. De sociala faktorerna utgjordes av lärarens stöd, klasskamraters stöd, elevens upplevda känsla av kompetens, samt akademiska förväntningar. LÄS MER