Sökning: "emotions in school"
Visar resultat 16 - 20 av 224 uppsatser innehållade orden emotions in school.
16. Bestar, vildar och banditer. Om känslor i Apuleius Metamorphoses
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Antikens kultur och samhällslivSammanfattning : Folksägen har haft en djup kulturell betydelse under mänsklighetens historia. Som en form av muntligt och litterärt historieberättande som användes för att presentera olika typer av kunskap och förmedla livsläxor till människor som lever i olika kulturer som ständigt utvecklas. LÄS MER
17. Föräldrars upplevelse av sjukvården gällande sitt barn med ADHD : En deskriptiv litteraturstudie
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för vårdvetenskapSammanfattning : Bakgrund: Att ha ADHD påverkar många aspekter i livet. Barn kan ha svårigheter med att bibehålla uppmärksamhet, impulskontroll och känsloreglering. Sjuksköterskor möter barn med ADHD inom all hälso- och sjukvård. LÄS MER
18. Elevers perspektiv på matematikundervisning
Magister-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)Sammanfattning : Det övergripande syftet med detta examensarbete är att undersöka elevernas syn på matematikundervisningen. Undersökningen är gjord med hjälp av semistrukturerade intervjuer. Studien inkluderade sju gymnasieelever från tre olika skolor, program och årskurser. Intervjuerna spelades in och transkriberades. LÄS MER
19. Pedagogiskt länkskapande i praktiken : En didaktisk exemplifiering i systematiska undersökningar i fysik på mellanstadiet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)Sammanfattning : The aim of this study is to contribute to more knowledge about how pedagogical link-making can be used to make the subject content of physics visible in systematic investigations. The method used is a didactic exemplification in a design study, where pupils have been observed in the teaching through audio recording and field notes. LÄS MER
20. Förundrad av fysik? : En fenomenologisk studie kring högstadieelevers upplevelser av förundran som epistemisk känsla i fysikundervisningen
Magister-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)Sammanfattning : Naturvetenskapsundervisning idag tenderar att måla en bild av att allt redan är förklarat och alla samband är upptäckta inom naturvetenskap. Skolans jobb handlar bara om att lära ut alla förklaringarna. LÄS MER