Sökning: "enspråkiga"

Visar resultat 46 - 50 av 128 uppsatser innehållade ordet enspråkiga.

  1. 46. Flerspråkighet-möjligheter och hinder i förskolan : En intervjustudie i hur förskollärare förhåller sig till barns flerspråkighet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Ewa Lantz Dreshaj; Susanne Söderberg; [2019]
    Nyckelord :Flerspråkighet; förhållningssätt; förskola; multietniskt område; möjligheter och hinder; sociokulturellt perspektiv; språkutveckling; stöttning; translanguaging;

    Sammanfattning : Den globalisering som pågår idag leder bland annat till att allt fler språk blir vanligare i alla världens länder. I Sverige idag har ca 25 % av invånarna utländsk bakgrund och ses som flerspråkiga. Förskolan är en viktigt del i barns lärande. 2017 var 84% av alla landets barn mellan ett till fem år inskrivna i förskolan 1. LÄS MER

  2. 47. Meningsrepetition: påverkan av en- och flerspråkighet samt vårdnadshavares utbildningsnivå

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

    Författare :Tuva Blomberg; Anna Sandell; [2019]
    Nyckelord :meningsrepetition; flerspråkighet; vårdnadshavares utbildningsnivå; socioekonomiska faktorer; CELF-4; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Syfte: att undersöka och jämföra hur en- och flerspråkiga elever vars vårdnadshavares utbildningsnivå varierar presterar på deltestet Repetition av meningar ur CELF-4 (hädanefter CELF-4 Rm) på svenska. Metod: elever i årskurs 1–2 (medelålder 7;7 år) från två kommuner i Skåne testades med CELF-4 Rm. LÄS MER

  3. 48. Dynamisk bedömning av ordförråd : En jämförelse mellan enspråkiga barn och flerspråkiga barn

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Logopedi

    Författare :Tor Alver; Konrad Stafring; [2019]
    Nyckelord :Dynamisk bedömning; ordförråd; flerspråkiga; PPVT-III; enspråkiga; ordförståelse; logoped;

    Sammanfattning : Sammanfattning   Bakgrund   Forskning har visat att flerspråkiga barn riskerar missvisande resultat när de bedöms med statiska tester. Detta då statiska tester i regel är normerade på en enspråkig population. Som alternativ till statiska tester har dynamisk bedömning föreslagits. LÄS MER

  4. 49. Flerspråkighet- möjligheter och hinder i förskolan : En intervjustudie i hur förskollärare förhåller sig till barns flerspråkighet

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Susanne Söderberg; Ewa Lantz Dreshaj; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Den globalisering som pågår idag leder bland annat till att allt fler språk blir vanligare i alla världens länder. I Sverige idag har ca 25 % av invånarna utländsk bakgrund och ses som flerspråkiga. Förskolan är en viktigt del i barns lärande. 2017 var 84% av alla landets barn mellan ett till fem år inskrivna i förskolan[1]. LÄS MER

  5. 50. Säg det, lär dig och utvecklas på ditt språk! : En studie om begreppet transspråkande och dess möjligheter och svårigheter ur ett lärarperspekitv

    M1-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Annie Lundin; [2019]
    Nyckelord :translanguaging; flerspråkighet; transspråkande; läranderesurser;

    Sammanfattning : I dagens skola talas det över 150 olika språk och att vara flerspråkig ses idag som mer vanligt än att enbart vara enspråkig. Med utgångspunkt i detta menar Garcia (2009) att elevernas språk bör användas som läranderesurser i klassrummet. LÄS MER