Sökning: "erfarenhetspedagogik"

Visar resultat 31 - 35 av 37 uppsatser innehållade ordet erfarenhetspedagogik.

  1. 31. Uppslag - En projektredogörelse om att skapa ett läromedel som främjar tematiskt arbete

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Elin Hasselberg; Maja Söderberg; [2009]
    Nyckelord :läromedel; tematiskt arbete; svenska; gymnasiet; erfarenhetspedagogik; vidgat textbegrepp;

    Sammanfattning : Vår projektredogörelse beskriver utformandet av ett läromedel som främjar problemorienterat tematiskt arbete i kurserna Svenska A och Svenska B på gymnasiet. Vår intention har varit att läromedlet ska ha en erfarenhetspedagogisk utgångspunkt och att uppgifterna ska vara tydligt kopplade till kursplanernas mål. LÄS MER

  2. 32. Förhållandet mellan litterär kanon och erfarenhetspedagogik inom Svenska B

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Sara Christensson; [2008]
    Nyckelord :litterär kanon; kanon; erfarenhetspedagogik; litteraturundervisning; ämneskonceptioner; kulturellt kapital;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka hur tre lärare respektive sex elever från gymnasieskolans studieförberedande program ser på litterär kanon, samt att utifrån deras åsikter diskutera förhållandet mellan erfarenhetspedagogik och litterär kanon inom Svenska B. För att uppnå mitt syfte har jag använt enkäter som screeningmetod och kvalitativa intervjuer som huvudsaklig undersökningsmetod. LÄS MER

  3. 33. En reflekterande praktiker- hinder och möjligheter med tematisk undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Annika Berg; Anna Nilsson; [2008]
    Nyckelord :Tematisk och ämnesövergripande undervisning; erfarenhetspedagogik; funktionalisering; reflekterande praktiker;

    Sammanfattning : Under vår avslutande vft prövade vi att arbeta tematiskt och ämnesövergripande och med skönlitteratur som en central kunskapskälla. Syftet var att försöka omsätta några av de teoribildningar som vi mött i den högskoleförlagda delen av vår utbildning till praktisk undervisningsverklighet genom att gå in i rollen som en reflekterande praktiker. LÄS MER

  4. 34. Skönlitteraturens utveckling inom svenskämnet : En studie av grundskolans kursplaner

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Lisa Åkesson; Ann-Louise Hacksell; [2008]
    Nyckelord :erfarenhetspedagogik; litteraturundervisning; svenskundervisning; skönlitteratur; vidgat textbegrepp; samtal och reflektion; kursplaneanalys;

    Sammanfattning : I den nuvarande kursplanen för svenska (2000) står att skönlitteraturen är en del av kulturarvet och att den bl.a. syftar till att förmedla kunskaper och värderingar. Läsning av skönlitterära texter ska leda till att elever bl. LÄS MER

  5. 35. "Jag hatar allt med böcker" Vilken kännedom har lärare om elevernas läsvanor och preferenser?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Anja Axemo; Terese Gilbertson; [2008]
    Nyckelord :svenska som andraspråk; litteraturläsning; fritid; val av undervisningstexter; erfarenhetspedagogik; subjektiv relevans;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka andraspråkselevers läsvanor och i vilken mån undervisande lärare har kännedom om och använder sig av denna information vid val av och arbete med texter i skolan. För att besvara våra frågeställningar har vi valt att göra en kvalitativ studie och den metod vi använder för att samla in det empiriska materialet är intervjuer med elever och deras undervisande svensklärare. LÄS MER